3563
Sök

Ingen gnista efter värmepaketsbyte? VR6 -92

#2573
1 489 Inlägg
6 april 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Bytte värmepaketet i min VR6 -92 häromdagen och hade allting nerrivet. Bytte paketet och monterade tillbaka allting.

Nu när jag skulle provstarta bilen så gick den trögt i början, precis som om att nåt tog emot. Men efter 2 varv gick den runt fint i motorn (Stått i cirka 8 månader). Motorn snurrar, startmotorn går, men ingen gnista till stiften?

Kollade rotorn i fördelaren och den snurrar som den ska och hallgivaren inne i fördelaren verkar också vara okej av det lilla man kan se.

Lossade tändspole och matade ström till pol 15 och jordade stift 1 så jag fick en puls, med ett borr som hjälp så såg jag att spolen levererade gnista ut, men inte när den sitter i bilen?

Mätte upp kontakten och jag har 12v när jag vrider igång tändningen och när jag kör på starten så får det andra stiftet 0.6v (Pulsen?). Men det finns ju 3 kablar? Är den i mitten bara jod?

Problemet är att den funkade perfekt innan jag ställde in bilen för vintern, men nu vill den inte alls? Spolen är ju hel iochmed att jag får gnista när jag matar den manuellt, kan tändmodulen bara ge upp över en dag? wink

Var ska jag börja leta först? Några speciella kablar som jag ska kolla på? Sökte lite i ämnet och hittade nåt om nån kabel från motorfästet men blev inte särskilt smartare av det smile.. Ingen här som har kopplingsschema över tändning på VR6 -92 så jag kan felsöka lite?

Hjälp tack

Mvh Marcus

• Även den starka måste ta i när han skiter

296 Inlägg
9 april 2010
#2
Går VR6 motorn igång när man bogserar bilen,
så kan det vara kontakten i tändningslåset som glappar.


Försöker iaf
12 819 Inlägg
9 april 2010
#3
Kolla alla jordkablar som går till motorn. Ska finnas en rätt klen jordkabel från torpedväggen till toppen, kolla så du inte missat den.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!


Sök