2651
Sök

Bmw e36 320i drar lite för mycket soppa, väl servad och igenomgången!?

31 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
Hej jag har en 320i som drar lite för mycket soppa och är lite halv slö mot vad den har varit.

har bråkat med detta länge nu. jag har bytt stifft,alla filter,olja,lambdasond,gjort ren lmm´med air sensor clean vilket blev synligt mycket bättre, jag har kollat alla slangar och den drar ingen tjuvluft.

Däremot har jag fått byta 4 lambdasonder det senaste året och undrar om det kan vara så att det e katten som e slut och om det kan göra att lambda´n pajjar? om inte vad gör att lamdorna pajjar?

just när jag hade sattit i en ny lambda så gick bilen som en dröm och drack inte lika mycket soppa.

SNÄLLA HJÄLP!

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
30 mars 2010
Prova att byta lmm.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

31 Inlägg
6 april 2010
Trådstartare
har nu provat att byta lmm ingen förbättring. tog även ur innanmätet i katten, ingen skillnad nån stans

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
6 april 2010
prova byt tempgivaren

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

31 Inlägg
6 april 2010
Trådstartare
NITROUS skrev:
prova byt tempgivaren

temgivaren säger du. har inte haft några som hels problem med temp, så vad skulle den göra för skillnad? kan tomgångsmotorn ha nått med saken att göra?

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
6 april 2010
byt lambda igen

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

1 482 Inlägg
6 april 2010
Du behöver inte ha ett temp problem. Men om temperatur givaren för insprutningen är trasig får boxen fel värden och blandningen blir fel.

BLT Service
Theracords Music Label

31 Inlägg
6 april 2010
Trådstartare
Noxxer skrev:
Du behöver inte ha ett temp problem. Men om temperatur givaren för insprutningen är trasig får boxen fel värden och blandningen blir fel.

okey det vättigt. vart kan man hitta den nån stans på motorn tror du? och kan det felet göra så att man förbrukar lambdasonder som smör i solsken?

Customiserare
1 212 Inlägg
6 april 2010
mrbengtsoon skrev:
Noxxer skrev:

okey det vättigt. vart kan man hitta den nån stans på motorn tror du? och kan det felet göra så att man förbrukar lambdasonder som smör i solsken?

visst kan de vara orsaken till att din bil käkar lamba...

temgivaren skickar fel singnal till boxen, boxen ger för mycket soppa,,, oförbränd soppa tar fyr i avgasröret eldar både lamba o catten...

raggen går

31 Inlägg
6 april 2010
Trådstartare
rockabilly_ponta skrev:
mrbengtsoon skrev:
Noxxer skrev:

visst kan de vara orsaken till att din bil käkar lamba...

temgivaren skickar fel singnal till boxen, boxen ger för mycket soppa,,, oförbränd soppa tar fyr i avgasröret eldar både lamba o catten...

oki då får det bli till att byta både temp och lambda då. ska bara hitta tempgivaren. tack för att ni ger mig så bra förslag och svar.

31 Inlägg
9 april 2010
Trådstartare
nu har jag pratat med BMW i Karlstad! de sa att det oftast är så att lambdasonden är dåligt gjordad så ja ska testa att montera an extra gjord kabel! åter kommer med besked, kan ju vara bra att veta i almenhet.

MVH Emil!

Full Gas
51 Inlägg
9 april 2010
har du haft lös stömmen till batteriet medans den varit varm så bilen blivit ström lös?
Min började gå många sedan jag koppla in slusteget medans bilen var varm! Då har jag läst mig till att om man matar på strömmen igen så kan bilen tro att den är kall fast den är varm! Så boxen lär sig fel med andra ord! Själv kopplade jag ur strömmen över natten så bilen han bli riktigt kall! koppla på strömmen och lät bilen stå på tomgång tills den blivit varm innan jag börja köra med den! Som instruktionerna sa, Märkte lite bättre skillnad från  början men ju mer jag körde med bilen ju bättre vart det! Tydligen så lär bilen om sig på detta vis och den börjar gå bra igen! Vet ej om det funkar på din men det kan ju vara värt ett försök!

Själv bytte jag tändstifr, olja, oljefilter , bärnslefilter m,m innan jag testa detta å inget blev bättre men det där knepet funka för mig! kan ju som sagt vara värt ett försök!

/Nicke

31 Inlägg
9 april 2010
Trådstartare
Comara skrev:
har du haft lös stömmen till batteriet medans den varit varm så bilen blivit ström lös?
Min började gå många sedan jag koppla in slusteget medans bilen var varm! Då har jag läst mig till att om man matar på strömmen igen så kan bilen tro att den är kall fast den är varm! Så boxen lär sig fel med andra ord! Själv kopplade jag ur strömmen över natten så bilen han bli riktigt kall! koppla på strömmen och lät bilen stå på tomgång tills den blivit varm innan jag börja köra med den! Som instruktionerna sa, Märkte lite bättre skillnad från  början men ju mer jag körde med bilen ju bättre vart det! Tydligen så lär bilen om sig på detta vis och den börjar gå bra igen! Vet ej om det funkar på din men det kan ju vara värt ett försök!

Själv bytte jag tändstifr, olja, oljefilter , bärnslefilter m,m innan jag testa detta å inget blev bättre men det där knepet funka för mig! kan ju som sagt vara värt ett försök!

/Nicke

tjena nicke! ja dujag har kopplat till och från batteriet flertalet ggr genom senaste halvåret. ska testa det du tipsade mig om också här nu till veckan
när ja löser ut lambdan på posten smile

31 Inlägg
12 april 2010
Trådstartare
mätte upp bilen i lördags. åkte på 0,66 landsväg. detta efter ja rensa katten som sagt.

Sök