Får ej i växeln! golf cabrio highl

karlgraham
11 april 2010 · 4 Inlägg

85kw eg2 5-g 08/98 agg
ca 16000 mil mycket välskött.

när jag skulle åka hem från mina vänner fick jag inte i växeln. bärgades till, för mig okänd verkstad. på eget initiativ "lagar" man mina lås så nu fungerar dessa knappt alls...

det jag bad om, och mekaniker menade var fel, var att byta min koppling men jag misstänker att detta inte har gjorts. kopplingen har varit dålig i drygt ett år. har nu kört bilen ca en timme och det börjar bli riktigt svårt att få i växlarna igen. har kikat under huven och kan se att samma grus som låg på kopplingen innan ligger kvar och inga bultar verkar vara rörda. (eller vad man nu skall säga, visst fattar jag att jag inte kan se själva kopplingen).

kan jag kontrollera om kopplingen bytts?
jag är tacksam för all hjälp.

Crille88
11 april 2010 · 1 353 Inlägg

om de ser ut som dom inte lossat så har dom förmodligen inte gjord det,, du får i växlarna när bilen är avstängd va? annars e de juh växellänkaget de e fel på

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
karlgraham
11 april 2010 · 4 Inlägg

nej det är svårt att få i växlarna när den står stilla också. när den pajjade förra veckan gick det endast att med visst våld få i backen men då var den inte hellt urkopplad även när kopplingen var nedtryckt. det hela började med att jag skulle starta bilen med kollingen nedtryckt och ettans växel i. då gick motorn runt väldigt segt och jag troddeförst batteriet var slut. efter en del slitande i växelspaken fick jag i friläget och så snurrade den igång som vanligt. mekanikern sa också att han behövde byta vajern till växelspaken, kan det vara så att han gjort endast detta men justerat det fel på något vis? trots allt tycker jag nog kanske att kopplingen tar lite tidigare än förut men är lite förbannad just nu kan inte säga helt säkert

Senast redigerat av karlgraham (11 april 2010)

Crille88
11 april 2010 · 1 353 Inlägg

hmm låter som att du borde åka till verkstan o skrika lite på dom, påpeka att det inte ser ut som dom gjort nåt med lådan och att dina lås inte funkar,
jag kommer inte fixa de åt dig;) så ok dit o värm upp stämbanden lite hehehe tongue

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
karlgraham
11 april 2010 · 4 Inlägg

det är min plan. jag tänkte att jag skulle bilda mig lite här först. lite dumt kan de ju bli om jag trots allt har fel och är alltför övertygande i eventuellt kommande förhandling, så att säga.

Senast redigerat av karlgraham (12 april 2010)

karlgraham
14 april 2010 · 4 Inlägg

skulle hämta den efter att mekanikern bytt kopplingsvajer men det var fortfarande problem! nu säger han att någon platta var för mjuk i kopplingen, han lovar dyrt och heligt att fixa detta. hoppas att det löser sig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang