Passat 1.8T 99 skakar vid högre hastigheter (dock ej vid gas)

mandolph
11 april 2010 · 13 Inlägg

Hej!
Har inhandlat en begagnad Passat 1.8T 99 som ej provkördes i högre hastigheter (vilket var dumt). Bilen är dock i fint skick, haft en gammal gubbe som enda ägare och gått 15 000 mil.

Nåväl,

Bilen skakar när jag är uppe i högre hastigheter (100 km/h +) och det klonkar ifrån motorn (men det kan ju vara vad som helst framtill i bilen), bilen vibrerar extremt och hackar lite. Detta har dock även märkts ibland i lägre hastigheter vid ett fåtal tillfällen, speciellt när jag bromsar.
Felen kvarstår om jag frikopplar så att det är motorn eller växellåda har jag extremt svårt att tro.

Jag har en garanti från bilfirman jag handlade den av i 3 månader som ska täcka sådana problem som kan bli en trafikfara, med andra ord sådant som besiktningen inte skulle släppa igenom och som inte är slitageskador som jag skulle kunna åstadkomma under tiden. Detta känns ju rätt lovande eftersom det inte tycks vara motorn eller växellådan.

Hur som helst, jag har varit inne på om det skulle vara den inre drivknuten? Men det är konstigt att det märks mer när man bromsar och släpper gasen, alltså när hjulen inte får drivning. Däcken är förövrigt balanserade. Om det skulle vara drivknuten, kan detta påverka trafiksäkerheten i bilen?

Någon som varit med om liknande problem? Dela gärna med er. Bästa hälsningar!

Senast redigerat av mandolph (11 april 2010)

Jokk3
11 april 2010 · 377 Inlägg

kan inte vara en sliten motorkudde då ?

BMW 318d E91 "M-sport" (2010)
mandolph
11 april 2010 · 13 Inlägg

Jokk3 skrev:
kan inte vara en sliten motorkudde då ?

Tackar för ditt svar smile

Nu är jag halvt nybörjare vad gäller bilar, men felet kvarstår när jag kopplar ur och försvinner när jag gasar. Bilen har dessutom bara gått 15 000 mil och är fullservad. Känns väl inte allt för troligt kanske? Men man vet ju aldrig, tåls att kolla upp!
Ha det gott!

Senast redigerat av mandolph (11 april 2010)

tal0n Mekaniker/Däckmontör
11 april 2010 · 1 140 Inlägg

obalans i hjulen?

mandolph
12 april 2010 · 13 Inlägg

Har balanserat däcken nu, trodde det redan var balanserat men jag hade fel. Dock verkar inte det räcka, det känns som att skaket vid högre hastigheter har försvunnit men jag har fortfarande ett fel kvar. Ett ganska enkelt fel tror jag:

När jag bromsar så hackar det och det låter som ett klonkande ljud underifrån bilen... Vad är det som är tjall? smile tackar för alla svar

norpan1
12 april 2010 · 1 043 Inlägg

Hackar?
Vibrerar pedalen eller ratten?

mandolph
14 april 2010 · 13 Inlägg

norpan1 skrev:
Hackar?
Vibrerar pedalen eller ratten?

Tack för ditt svar!
Nej inga vibrationer från ratten, motorn eller växellådan. Är nästan 100% övertygad om att det har något med bromsarna att göra och att det är detta som påverkar skaket vid högre hastigheter också. Känns som att den bromsar lite hela tiden (speciellt högerdäcket fram) vad kan felet vara då? smile

Ha det gott!

anli
14 april 2010 · 3 Inlägg

Kolla länkarmarna, de övre kan vara slitna, det är ett ganska vanligt fel på dessa bilar...

Ekis!
14 april 2010 · 1 210 Inlägg

Kanske en drivknut inre? lr stödlager på drivknuten... smile

Rayya
14 april 2010 · 876 Inlägg

anli skrev:
Kolla länkarmarna, de övre kan vara slitna, det är ett ganska vanligt fel på dessa bilar...

4st spindelleder per sida haha finns billiga kitt på tradera...till hela framvagnen

Volvo V70n "Likeface" (2001)
anli
14 april 2010 · 3 Inlägg

volvoperfomanceclub skrev:

anli skrev:
Kolla länkarmarna, de övre kan vara slitna, det är ett ganska vanligt fel på dessa bilar...

4st spindelleder per sida haha finns billiga kitt på tradera...till hela framvagnen

Det är fortfarande länkarmarna man får byta, spindeln är ipressad i länkarmen...

mandolph
15 april 2010 · 13 Inlägg

Tack för alla svar, det uppskattas verkligen! Drivknut, länkarm och spindelled är alltså saker jag ska kolla upp.

Har en garanti på bilen i 3 månader som täcker trafiksäkerhet då jag köpte den (och besiktning ska göras i 2:a juni) antar att om det är något fel på alla dessa så kommer besiktningen ge bilen avslag?
För då blir ju bilhandlaren tvungen att laga det.

Eller är det lika bra nu att pynta hos en bilmeck för att felsöka och laga? Min plånbok är väldigt utarmad just nu efter bilköpet så skulle vilja lösa det så billigt som möjligt. Kan man sabba fler saker på bilen om man kör runt med det i 1½ månad och undviker motorväg? tongue

LuXe
15 april 2010 · 11 Inlägg

kolla att fälgarna sitter åt som dem ska.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang