Golf 2'a - 88 gaspedalen ovanligt långt ned?

Jiiimmie
4 april 2010 · 1 830 Inlägg

Hej jag har fått ett problem med min golf 2'a från 1988.

Jag testade bromsarna på bilen här om dan när bilen var avstängd, jag ville se om det läckte någonstans eller ej. Så kom jag på det att min pappa sa att gaspedalen fastnade under mattan så jag klippte bort lite av den. (Den mattan du tar ur när du ska damsuga bilen etc.) Då märkte jag att gaspedalen var långt ned men jag brydde mig inte så mycket om det just då och så testade jag att starta bilen för att kolla om bromsarna tog lika bra som när motorn var av. Då vid start så använde jag ingen gas men bilen gasa på av sig själv, när det väl hände stängde jag av motorn och fundera på vad felet var och kom fram till att det var gas pedalen och att den satt långt ned, jag provade att lyfta upp den med handen men den sjönk ned igen. Så jag testade att starta bilen igen för att se vad som hände och samma sak hände igen. Någon som vet vad felet kan vara?

De svar jag har fått tidigare är det att någon fjäder som ska trycka tillbaka gaspedalen hade släppt / gått sönder, har också fått svar att det kan vara gas wire'n som behövs smörjas in / att det kervar eller något liknande.

Behöver hjälp, alla svar är välkomna tips också

// Jimmy

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 april 2010 · 13 776 Inlägg

inne i bilen har du ingen nytta att hållas

slit upp huven och kolla efter spjället till insuget
om du har svårt att hitta den be någon sätta sig i bilen och trycka ner gaspedalen när du hittat den häng av vajern och kolla att den går tillbaka som den ska

är säkert vajern som flisat upp sig och då är det bara att byta
skulle det strula även utan vajern på är det själva spjället som kärvar
så då får man kolla att allt fungerar som det ska och att inte någon fjäder har gått av osv

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Jiiimmie
6 april 2010 · 1 830 Inlägg

Hade inte tid att kolla under huven då när jag upptäckte felet.
Men tack för svaret ska kolla lite mer idag. Men tror inte jag hinner fixa det idag dock.

Jiiimmie
15 april 2010 · 1 830 Inlägg

jag hitta felet det var inte wiren utan det var gaspedalens "axel" som är smutsig / osmörjd så det typ "knakar" i den lite för tyst när man drar upp den. så det blir att plocka den o tvätta av / smörja in.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang