givaren till hastighetsmätaren defekt???

NightblizZ
11 oktober 2006 · 284 Inlägg

tja , bytte koppling på bilen för ett tag sen , sen efter dess så har hastighetsmätaren slutat fungera ! har prövat och skiftat kablarna som går till givaren och kollat säkring men inget hjälper sad så förmodligen så har givaren pajjat? va in och snacka med dom på nissan och en sån går på 3000kr ... nån som tror nå annat än att givaren är pajj? låter lite omöjligt i mina öron.. knappast att jag var på den när ja bytte koppling , ska ha varit att den legat emot eller nått då när jag tog ner växellådan. // mch linus strand

NightblizZ
11 oktober 2006 · 284 Inlägg

nån som har nån ide? hmm

x_master90
12 oktober 2006 · 9 Inlägg

Hade samma problem på min bil. Min hastighetsmätarvajern hade gått av. Kollade på bilia vad den skulle kosta. Dem skulle ha 1800:-. Så jag kollade på skroten istället där jag fick den för 100:-
Nu vet jag inte om du har samma konstruktion på din bil men det är ju värt en koll.

Bytte ut vajern som sitter mellan växellådan och instrumentbrädan (hastighetsmätarvajern). Det gick på 20 minuter och jag hade aldrig gjort det förut. Dock lite krux att ta sig in till instrumentbrädan men efter "många skruvar och men" så var den loss.

Man kan kolla om det vajern som är trasig genom att dra ur "kontakten i växellådan som sitter på hastighetsmätarvajern. Ta en skruvdragare/ borrmaskin, den nyper du fast på brickan som sitter i kontakten. Om hastihetsmätaren i bilen inte reagerar eller börjar hoppa så är det den det är fel på. Ger den ett jämnt utslag så är det inte den.

Hoppas detta kan vara till hjälp. Lycka till

Senast redigerat av x_master90 (12 oktober 2006)

NightblizZ
13 oktober 2006 · 284 Inlägg

tackar , men jag har ingen vajer på min mätare , får kolla på skroten om dom har en givare som ligger ! tack för tipset smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang