2777
Sök

Hjälp en bit från motorn flög iväg, 740 Tic b230ft (BILD)

321 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
Jag skriver åt min bror (hans konto)..
Iaf hans tjej skulle ta bilen till skolan, hon kom 200 meter sen small det till o bilen stannade.
så ringde han mig och jag åkte dit och skulle lyssna, han startade bilen och framför mina fötter så landade det en 2-3 cm lång bit från motorblocket yikes kollade under bilen och precis ovanför oljetråget mot svänghjulet, under grenröret så var det ett litet hål där biten har suttit. och det lät inte vackert från motorn...Så frågan är då hur det kunde hända ? den laddade inte spec mycket vid tillfället heller... 0.7 högst. Men han har gort en egen oljeretur, kan det ha varit lite stopp i den så det inte har blivit riktigt smörjt så lagrena kan ha skärt ??...nu vet jag inte om det är stop där..men finns en liten chans. För när man körde med den, och drog på så rykte det ingenting från avgasröret. Men så fort man släppte gasen så kom det massor med rök från avgasröret..och det borde ju komma från turbon...jaja nog om det.
Vad är det som gick sönder ? stake ? vevaxel ? Och vilka motorer passar rakt på me orginal kabelhärvan.
Det är en b230FT -87

Bild: http://www.garaget.org/?car=115695&image=1846846
Senast redigerat av frightnight (14 april 2010)

Bärs!
3 456 Inlägg
14 april 2010
Frostplugg, köp ny på ex. Mekonomen, Autoexperten och slå dit.

Garaget.org peakade 2008.

321 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
Aga_Diff skrev:
Frostplugg, köp ny på ex. Mekonomen, Autoexperten och slå dit.

Hehe, nej det är INGEN frostplugg big_smile kan lägga upp bild om en stund. det är hål i motorn och en gjutgärns bit rammlade bort och hamnade framför mina fötter. 2-3 cm lång 1 cm bred :-]

321 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
Så nu har jag lagt upp en bild, hehe så det är ingen frostplugg tongue
Så vad har hänt och varför, hon körde skit lungt med sa hon..det bara small till och bilen gick trögt för att sedan kasta in handuken och avlida. RIP sad

888 Inlägg
14 april 2010
Sliten motor. Bara att byta skiten och i med en Fk/FT.

321 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
Men förklara vad du menar med sliten. den hade bara gått 22.000 mil. och besiktade den för någon dag sedan. med perffekta avgasvärden.

Edit finns ju ft från olika årsmodeller. finns även från 940.
Jag vill ha en motor som det bara är att trycka dit. utan att pilla med någon äcklig kabelhärva smile
Senast redigerat av frightnight (14 april 2010)

888 Inlägg
14 april 2010
Milen har inte så mycket att göra med skicket på motorn. Dåligt oljetryck/lite olja i motorn så tar det inte lång tid innan ett vev/ram lager pajjar. Har man sen gått med höjt laddtryck så går det ännu fortare.

Mvh

321 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
HenkeTIC skrev:
Milen har inte så mycket att göra med skicket på motorn. Dåligt oljetryck/lite olja i motorn så tar det inte lång tid innan ett vev/ram lager pajjar. Har man sen gått med höjt laddtryck så går det ännu fortare.

Mvh

Okej. ja OM det nu var dåligt oljetryck vilket jag inte vet.
Vad händer när ett vev/ramlager går sönder ? förklara lite mer tack smile

888 Inlägg
14 april 2010
Har du inte märkt det;)

321 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
HenkeTIC skrev:
Har du inte märkt det;)

Haha jajo men vad är det som händer i motorn ? rör sig vevaxeln då och så blir det hål. eller vadå smile

888 Inlägg
14 april 2010
brister oljefilmen i lagret och lagret skär så kan vevstaken gå av och gör den det så slår den garanterat hål i blocket.

78 Inlägg
17 april 2010
min polare fick ett liknande problem på sin tic men han fick ett hål på varsin sida på blocket ca 5-10 cm i diameter, small som fan så han trodde de var avgassystemet som lossna men han körde sina 1.5km hem ändå smile men sen var de slut med att åka nå mer me den =P dom gjorde fina motorer volvo som man kan köra med stora hål i blocket och söndervridna stakar big_smile

Sök