Designa garagelift, någon som vet nått om denna typ/modell

serdna
18 april 2010 · 102 Inlägg

Hej
Håller på att rita på en garagelift i skolan, ska välja material och räkna på olika hållfasthetsfaktorer, fatigue mm. Hade tänkt välja en liknande design som den nedan med en enda stor hydralisk påle som lifter bilen. bilen villar på ett kryss av två stora balkar.
-Någon som använt denna modell?
-någon som vet om det finns  bra bilder eller ritningar på dessa?
-Någon som vet om var det finns färdiga att köpa?
tacksam för svar

http://img.directindustry.com/images_di/photo-g/lift-platform-for-garage-275871.jpg

Niklas1987 NO
18 april 2010 · 2 182 Inlägg

En ganska bra konstruktion på en lyft tycker jag, förutom när man ska byta avgassystem då är en tvåpelarlyft att föredra

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
18 april 2010 · 1 594 Inlägg

Niklas1987 skrev:
En ganska bra konstruktion på en lyft tycker jag, förutom när man ska byta avgassystem då är en tvåpelarlyft att föredra

Nope, det är en fullständigt värdelös lyft. Stolpen ch armarna ut till lyftpunkter är hur mycket i vägen som helst, du kan inte plocka ner en växelåda, kardan eller whatever som finns under bilen. En tvåpelare är det bästa när man håller på med bilar utan tvekan eftersom då är allt under bilen helt fritt.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Sheba Certifierad besserwisser
18 april 2010 · 308 Inlägg

hotrodder skrev:

Niklas1987 skrev:
En ganska bra konstruktion på en lyft tycker jag, förutom när man ska byta avgassystem då är en tvåpelarlyft att föredra

Nope, det är en fullständigt värdelös lyft. Stolpen ch armarna ut till lyftpunkter är hur mycket i vägen som helst, du kan inte plocka ner en växelåda, kardan eller whatever som finns under bilen. En tvåpelare är det bästa när man håller på med bilar utan tvekan eftersom då är allt under bilen helt fritt.

Håller med. Lägg dessutom till kostnaden för att montera och underhålla denna lyft också jämfört med en tvåpelarlyft.

Senast redigerat av Sheba (18 april 2010)

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.
Niklas1987 NO
18 april 2010 · 2 182 Inlägg

hotrodder skrev:

Niklas1987 skrev:
En ganska bra konstruktion på en lyft tycker jag, förutom när man ska byta avgassystem då är en tvåpelarlyft att föredra

Nope, det är en fullständigt värdelös lyft. Stolpen ch armarna ut till lyftpunkter är hur mycket i vägen som helst, du kan inte plocka ner en växelåda, kardan eller whatever som finns under bilen. En tvåpelare är det bästa när man håller på med bilar utan tvekan eftersom då är allt under bilen helt fritt.

Beror lite på vad man håller på med för bilar wink

Hade sån lyft när jag jobba med Saab, man kunde göra det mesta på dem.

Men som du säger har man bakhjulsdriven bil så är tvåpelarlyft mycket bättre.

De här lyftarna verka ganska populära på verkstäder då de tar upp lite plats också.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
MattiasH
19 april 2010 · 1 291 Inlägg

Som sagt, inte det bästa när man ska vara under bilen och skruva.
Finns en liknande modell som liknar en 2-pelarlyft men kommer upp från golvet precis som den på bilden, bättre lyft än så finns inte.
Annars får du väl dra in på dom större bilverkstäderna i din stad och kolla på lyftarna, nån har säkert såna där. Ritningar lär du knappast hitta på internat iaf wink

serdna
19 april 2010 · 102 Inlägg

Nej verkar inte finnas ritningar på nätet så jag har gjort en egen design. Dok massa jobb när den ska kunna passa till flera bilar.
tack för svaren

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang