1744
Sök

Volvo 740 -89 GL vibrationer i ratten vid svängning!

Ödesutmanare
389 Inlägg
13 april 2010
Trådstartare
Hejsan!

Fan känns som jag behöver skriva om min Volvo här hela tiden, haha!

Men för 1 vecka o 2 dagar sedan dog generatorn, så bilen har bara stått helt still ute sen dess.
Idag fick jag nya generatorn och bytte den, bilen går prima, förutom att när jag svänger mycket, så blir det grymma vibrationer i ratten, nästan så hela bilen studsar  framtill yikes
Aldrig känt något sådant förut, var inte så innan den fick stå.. O inte direkt som när man får snö i fälgen, detta var extremt.

Vad kan det bero på ? yikes

Och batteriet var ju dött i bilen, så vi puttade den, och bilen var HELT STUM FÖRST! rörde sig inte en bit, sen gungade vi lite, sen började vi få fart på den. Kan bromsarna lägga sig på fast den bara stått stilla och ingen rört pedalen? Handbromsen tar inte så den stod med endast växel i.

Den har stått i sol, inte varit så kallt nu senaste veckan iaf, riktigt fint väder! Så vad kan det varit?

MVH
Andreas

A to the D to the D to the E, ADDE, thats me, thats me!

876 Inlägg
14 april 2010
dålig servo pump?(olja,rem?) dålig styrled?löst sittande hjulmutrar?hjul-lager?

mvh rayya

Ödesutmanare
389 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
Sevo pumpen skulle det kunna vara, då ratten har blivit trögare o trögare hela tiden.
Hjulmuttrarna sitter på plats.

Om de är hjullagrerna, ska de inte låta då? Man brukar väl höra när de gått.

Ska kolla upp de där med olja o remmen och se! smile
Tackar för en liten hjälp på vägen (:

A to the D to the D to the E, ADDE, thats me, thats me!

140 Inlägg
19 april 2010
lyft upp bilen och ryck lite lätt i hjulet så känner du om du har glapp i leder och sånt.

10 Inlägg
19 april 2010
kan även vara så att styrservon läcker. haft samma problem. de brukar tjuta lite i servon samtidigt.

1 562 Inlägg
19 april 2010
bromsarna kan fastna ngt fruktansvärt på kort tid. låter som servoremmen då ni grejat kring den.

583 Inlägg
20 april 2010
alsunna skrev:
lyft upp bilen och ryck lite lätt i hjulet så känner du om du har glapp i leder och sånt.

Precis som alsunna sa, Upp med bilen och ryck samt snurra alla däck, De ska sitta fast och inte "vicka" samt ska du kunna sätta fart på däcket så att det snurrar fritt.

Försök först att felsöka så mycket det går, det blir alltid mycket billigare då wink

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

herr
321 Inlägg
20 april 2010
Jag upplevde precis dom där ryckningarna i ratten du beskriver när det var så där j*vla kallt i vintras och min bil hade stått oanvänd i en månad, det som hände var att oljan i bakaxeln tjocknade och min redan slitna bakaxel blev mer eller mindre "diffad" tills oljan blivit uppvärmd, och hela jäkla bilen studsade fram när man vred fullt utslag på ratten.

Långchansning kanske men det finns ju enn pytteliten chans att det bara är oljan i bakaxeln som spökar, tänkte eftersom den stått ett tag och kanske blivit lite kärv?

Sök