8167
Sök

SAAB 9-5 Aero 2.3 Kombi 2003 Felkod: Felaktigt varvtal - Svenska Bil hittar inte felet

2 Inlägg
19 april 2010
Trådstartare
Hej!

Jag har en original SAAB 9-5 Areo 2.3 automat Kombi från 2003 som gått 16500 mil. I vintras började tomgångsvarvet att svaja en aning men det hade ingen direkt konsekvens. Så jag har fortsatt att köra med bilen utan att åtgärda eller felsöka det.

För en vecka sedan tändes både motorlampan och växellådelampan när jag startade bilen. (SAAB har en lampa för generellt motorfel och en för generellt fel i automatväxellådan. Båda dom tändes samtidigt och båda betyder åk till verkstad omedelbart.) Det kom helt utan förvarning. När jag prvade att köra bilden så kändes den orkeslös och jag testade därför bara att köra några meter med automatlådan. Jag har paddlar på ratten också och kopplade in dem och då funkar bilden som vanligt skulle jag säga så länge jag växlar manuellt med paddlarna. Jag åkte direkt till Svenska Bil i Bromma och lämnade in bilen.

Några dagar senare ringer dem och berättar att felkoden som bilens dator anger är att motorn har felaktigt varvtal/skickar felaktigt vartal till växellådan. Det är en generell felkod som inte berättar något om vad som är det egentliga felet säger svenska bil. De bytte tändstift, motorolja och har som de säger, gjort en allmän felsökning av motorn. Efter det säger de sig inte hitta något fel på motorn. De konstaterar att den går svajigt på tomgång och de tycker sig höra att kamkedjan väsnas lite. Dom meddelar också att dom inte riktigt vet vad dom skall göra med bilen?

Svenska bil förslår då att de skall byta kamkedjan, som de uppger kostar "mer än 15.000.-". Hjälper inte det tycker dom att de skall byta datorboxen för att se om det är ett givarfel. Funkar inte det tycker dom att dom skall fortsätta med en "allmän felsökning".

Jag kan ju inte gärna låta svenska bil felsöka bilen för 30.000 - 40.000.- utan att de är rimligt säkra på att åtgärda felet... Det är nästan hela bilens värde. Alla tips är välkomna!

Mvh
/Magnus
Senast redigerat av Seglarmange (19 april 2010)

STREETRACER
892 Inlägg
19 april 2010
Hade nog inte lämnat in den där wink

kedjan har juh inget att göra med att bilen skickar fel varvtal till lådan?!

låter nog mest som nån givare till det som är kass..

ställ samma fråga på stcs.se är det ett "vanligt" fel på a-lådorna så borde dem veta det wink

Bmc Crew

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
19 april 2010
har dom ens kollat hur långt ut spännaren är innan dom föreslår ett rep som kostar så pass som 15k?

och varför byter dom saker eller har du bett dom göra det då den liks var på verkstad?

som sagt innan tror nog det är ett givarfel och det ska dom väll kunna se på koden vad som jävlas

2slow

2 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
Tack för era svar! Jag har ställt frågan på stcs och fått många svar. När jag snakcade med SAAB i dag så hade priset sjunkit från 30.000 - 40.000.- till 1200.- Bara en sån sak....

Mvh
/Magnus

Sök