3144
Sök

går ojämt, hög hc på tomgång

2 Inlägg
14 oktober 2006
Trådstartare
jag har en bil som går något ojämt på tomgång. Lyssnar man på motorn hör man att den inte går bra och sätter man handen vid avgasröret bak så "puffar" det lite.
När man sen ligger och kör sakta t.ex på 2 och lite gas så rycker den lite.
Och hc ligger och pendlar mellan 150 och 350 på tomgång har testat att koppla bort lamdan och det vart ingen skillnad....varvar man 2500rpm sjunker  hc ner till 60. :S har letat och letat efter fel men hittar inget.. finns det någon som kan ha någon ide om vad det kan vara? Kan det vara lamdan som har packat ihop iaf eller något luftläckage någonstans?

Har bytt ventiltätningar....har tagit komp prov och det var sjysst.

tacksam för alla svar

151 Inlägg
14 oktober 2006
Hm, jag spekulerar lite här nu. Förmodar att tändstift, fördelare och sånt är i bra skick? HC är ju kolväten. Brukar bli högt om den får för mycket bränsle. Och det skulle ju kunna vara luftläck och så kompenserar den för detta och ger då högt HC. Eller så står en spridare öppen och ger kontinuerligt med bränsle, vilket är för mycket för tomgång eller delgas. Pröva att ta loss kontaktstycket på var och en av spridarna, ett k-stycke i taget och lyssna om den börja gå på en cylinder mindre vilket den borde göra om det står rätt till. Om den fortsätter på alla cyl. så kan det ju vara den spridaren. Hursomhelst verkar det inte vara rätt förbränning på en eller flera cyl. Kanske styrenheten får fel som signal från en sensor. Kolla alla kontaktstycken du kan hitta i motorrummet som kan ha med motorstyrningen att göra. Men du kanske har gjort allt detta.

2 Inlägg
15 oktober 2006
Trådstartare
jag har testat att ta bort en kontakt itaget från spridarna och dom är sjyssta. Tändstiften har ja bytt men inte några tändkablar och fördelare. Har däremot kollat att det finns gnista på varje tändstift genom att ta bort en kabel och det verkar sjysst, men kan ju vara nått fel där iaf.
Det är endast hc som är fel alla andra värden är sjyssta.
Har märkt att den drar mer soppa än vanligt så då borde det vara att den drar luft någonstans.
Behövs det ett stort läckage för att hc ska sticka upp till 350?

Sök