S40 T4 - Felsökning (guider och tips)

elin_
21 april 2010 · 71 Inlägg

Tjena.
Har precis blivit ägare till min första bil, volvo s40 T4. (tack tack) smile
Nu vill jag ta hand om bilen, samt åtgärda några små problem.

Första problemet:

Bromsarna tar väldigt dåligt och långt ner, nästan så ja får trycka foten ner i golvet för att den ska ta helt.
Vad kan vara felet, samt hur mycket kan det kosta att åtgärda det?

Andra problemet:

När jag varvar över på 3an och kommer upp till 100km/h så börjar de rycka ibland, känns som turbon ger upp eller nåt. Är det bara jag som upplever det som ett fel, eller kan det vara någonting som håller på att hända som ja bör vara vaksam över? Allting fungerar bra när ja växlar till 4an.

Sedan lite små saker:

Vad kan jag själv göra för att ta hand om bilen? (låter säkert dumt)
Men syftar mer på oljebyten, det ena och det andra. Jag är tekniskkunnig, men bara inom datorer och programmeringsvärlden.

Men lite hjälp kan jag kanske lära mig lite om bilar också.

Tacksam för alla svar.

Senast redigerat av elin_ (21 april 2010)

Batta
21 april 2010 · 1 353 Inlägg

problemt 1;
Låter som att det skulle vara luft i bromssystemet, känns pedalen svajig/svampig?
Det är rätt lätt åtgärdat förutsatt att man får lös luftningsnipplarna utan att dra av dom, dom är rätt små och brukar vara lite rostiga.


Problem 2;
Se över tändsystemet.

Titta hur Stift och eventuellt kablar/fördelare/rotor(osäker på om T4'a har det?)

Sen kan ju ett tips vara att byta olja/oljefilter/luftfilter och kanske bränslefilter, det brukar inte skada smile


En Haynes bok över Volvo S40 kan jag varmt rekomendera!
Där står det mesta inom allmän service av bilen, väldigt bra beskrivningar på hur man gör grejer, vad som behövs osv.

Senast redigerat av Batta (21 april 2010)

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
elin_
21 april 2010 · 71 Inlägg

Tack för svaret. Farsan jobbar med bilar och han provkörde den idag och sa direkt att det var luft som orsakade problemet. Sedan att motorn fick bra, så det känns skönt.

Ska se om ja hittar några bra böcker.
crousa lungt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang