köra på etanol i volvo 945 turbo erfarenheter

JockeN
14 oktober 2006 · 2 Inlägg

hallå. jag har en Volvo 945 Turbo -95 och jag undrar om det är några som har testat och om det finns någonting man måste tänka på om man ska köra på e85+bensin eller om det går att köra på
ren e85.Får man mer effekt?Vilken blandning är bäst?Vad kan hända/gå sönder?Vilken blandning är mest ekonomisk?Kom med lite tips och råd är ni snälla.

trimtrim
15 oktober 2006 · 81 Inlägg

om du kör på E85 så får du ut lite mer effekt men då öknar samtidigt förbrukningen litegran..
och i och med att du får lite mer effekt ur motorn så borde det ju teoretiskt sett slita liter mer på lager och liknande men annars tror jag inte att det ska vara så farligt..

ska du konvertera den eller vad är det du har tänkt?

Volvo 244 (1977)
Audikrille
15 oktober 2006 · 324 Inlägg

Etanolen är mer aggresiv mot soppaslangar, mot gummin. har jag hört.
sen så måste du höja bränsle trycket också.

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99
Pastorn
16 oktober 2006 · 141 Inlägg

Min 740 gick på etanol när jag köpte den. Det enda som var bytt var spridarna som var bytt till 850 turbo spridare o den gick kanon, lite mer trögstartad än med bensin. Men nu har ja bytt tillbaka eftersom ja ska köra med den på vintern och då blir den fruktansvärt trögstartad med etanol om man inte bygger nått system så man startar den med bensin eller nått.

Bmw 325 e36 Turbo
JockeN
16 oktober 2006 · 2 Inlägg

trimtrim skrev:
om du kör på E85 så får du ut lite mer effekt men då öknar samtidigt förbrukningen litegran..
och i och med att du får lite mer effekt ur motorn så borde det ju teoretiskt sett slita liter mer på lager och liknande men annars tror jag inte att det ska vara så farligt..

ska du konvertera den eller vad är det du har tänkt?

jag hade tänkt konvertera om den till typ flexifuel bil så att man kan välja vilket bränsle man ska köra på.

Hur ska jag göra för att konvertera och vad kostar det ungefär?

Senast redigerat av JockeN (16 oktober 2006)

Storas Avstängd
16 oktober 2006 · 196 Inlägg

Nej inge etanol, bilen byggdes föratt gå på bensin, alltså ska den gå på bensin

Phaetoon
16 oktober 2006 · 8 156 Inlägg

Storas skrev:
Nej inge etanol, bilen byggdes föratt gå på bensin, alltså ska den gå på bensin

Fast man kan ju bygga om den så att den är anpassad för att köras på etanol?

http://etanol.nu
http://www.etanol-i-tanken.nu/

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Jonni
16 oktober 2006 · 1 256 Inlägg

Det är inte längre ekonomiskt att köra på E85, Dom har höjt priserna så mkt nu.. I våras var det mer ekonomiskt att köra på skiten men nu är det skitsamma..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang