5796
Sök

Volvo 240 b23e hög tomgång och drar mycket soppa

Gréve
497 Inlägg
2 maj 2010
Trådstartare
jag har satt i en b23e i min 240 och den har vissa problem.. den drar runt 1,5 liter per mil och har en tomgång på 1500-2000 varv när den är varm.. jag funderar på om det kan vara nån kallstartsventil eller nå liknande som jävlas för den drar inte tjuvluft och alla slangar är hela..

men jag vet inte vart kallstartsventilen sitter på en såndär motor och om det kan vara nå annat som spökar när det gäller soppan..

21 761 Inlägg
2 maj 2010
www.garaget.org/mypage/gallery.php?user … age=861146

Iof är det B230E, men den borde sitta likadant på din tycker jag. smile
Senast redigerat av Drönirettab (2 maj 2010)

Gréve
497 Inlägg
2 maj 2010
Trådstartare
åfan schysst smile kan man pröva dessa på nå sätt för även om jag drar ur kontakten på dom så blir de ingen skillnad.. och ska dom ha ström från nå ställe eller hur funkar det??

21 761 Inlägg
2 maj 2010
Det jag vet är att den ska spruta in en del bränsle när startmotorn går, hur mycket den ska spruta in bestäms av termotidkontakten. Kallstartsventilen kan ibland läcka så att det kommer någon droppe då och då, men vad jag vet så brukar motorn bli svårstartad när den är varm. Kanske beror på hur mycket den läcker förstås. smile

Man ska kunna testa om ventilen läcker genom att ta loss den och låta tändningen vara påslagen, sedan göra så att pumpen går i tex 1 minut. Då ska det inte läcka någonting alls, så står det i Haynes iaf. Själv har jag inte gjort ett sånt test på min 240.

Gréve
497 Inlägg
2 maj 2010
Trådstartare
okok jag kollar över det och återkommer med resultat!

Gréve
497 Inlägg
2 maj 2010
Trådstartare
prövade det du skrev men den var tät och bra.. men får försöka söka vidare efter fel, säg till om du kommer på nå mera!

Gréve
497 Inlägg
2 maj 2010
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/20103/919598_v28e8g.jpg

eftersom att jag har flyttat över motorn från en annan 240 som hade min motor som jag har i min nu så saknas de ju såklart några kablar i den gråa kontakten som sitter kopplad till motorn, kontakten i sig sitter på torpedväggen och ser ut...

om någon kan tala om vad kablarna är till för och kan tala om hur jag ska dra dom så skulle jag bli jävligt nöjd, för det är 3 st kablar som är annorlunda från den jag hade original i min 240, och jag misstänker att dom har med lite givare och annat att göra till insprutet.

Sök