Volvo 440 2.0 SE -94 - Nyligen ökad bränsleförbrukning samt sämre acceleration

dashi
23 mars 2010 · 52 Inlägg

Nyligen, kanske sedan en vecka eller två har bränsleförbrukningen gått upp en hel del! Brukar ligga runt 0,6-0,9 (0,9 vid hård körning), men nu senast låg min medelförbrukning på 1,3l/mil!
Har märkt att den accelerar sämre än tidigare, och det krävs avsevärt mer gaspådrag för att hålla hastigheten i lätt uppförsbacke...
Tycker bilen vibrerar lite när jag ligger i 110km/h och försöker gasa ytterligare, för att helt försvinna (vibrationerna) i nerförsbacke... Alltså vibrerar endast i uppförsbacke vid gaspådrag!

Inga varningslampor lyser heller...

Vad kan det vara för fel på bilen? Var ska jag börja min felsökning?

PS. Bilen har snart rullat 14000 mil. DS.

Senast redigerat av dashi (23 mars 2010)

dashi
24 mars 2010 · 52 Inlägg

Märkte att det pyste lite vid förardörren vid gaspådrag, kan det vara hål i avgassystemet?

TurboBackman
25 mars 2010 · 44 Inlägg

Gå över bromsarna, Lyft upp bilen och snörra på alla hjul och kontrollera så inga bromsar ligger på.

Sen så borde ju det dära pysljudet också kollas upp vart det kommer ifrån.

Volvo 240 GLT "Bötten" (1991)
dashi
25 mars 2010 · 52 Inlägg

TurboBackman skrev:
Gå över bromsarna, Lyft upp bilen och snörra på alla hjul och kontrollera så inga bromsar ligger på.

Sen så borde ju det dära pysljudet också kollas upp vart det kommer ifrån.

Det ska jag göra snarast möjligt, tack för tipset!
Något annat som kan vara fel? Så kan jag se över det samtidigt smile Tänkte åka till en GDS-hall och lyfta upp bilen, så skönt att kolla en del grejer på samma gång :p

plankan
25 mars 2010 ·

Lambdasonden om inte det är dina bromsar.

http://www.geting.se/image.php/231163-lambdasond.jpg

Sandhall
25 mars 2010 · 25 Inlägg

Hål på avgassystemet innan lambdasonden borde ju kunna göra att den mäter fel. Om luft strömmar in där så kompenserar styrboxen med att spruta in mer bränsle (eftersom den tror att blandningen är för mager). En teori. smile

dashi
25 mars 2010 · 52 Inlägg

Okej! Tack för svaren smile
Skall undersökas i helgen!

plankan
26 mars 2010 ·

Sandhall skrev:
En teori. smile

Ja,och ingen dårlig sådan heller.
De flesta nya bilar är så kännsliga att det minsta lilla hål får lambdavärdet att balla ur......

TurboBackman
26 mars 2010 · 44 Inlägg

Kan ju också vara ett kasst tändstift eller tändkabel. Går den dåligt på tomgång eller är det bara vid gaspådrag ?

Volvo 240 GLT "Bötten" (1991)
dashi
29 mars 2010 · 52 Inlägg

TurboBackman skrev:
Kan ju också vara ett kasst tändstift eller tändkabel. Går den dåligt på tomgång eller är det bara vid gaspådrag ?

Bromsarna låg inte på, såg inget hål på avgassystemet, men vi bytte tändstift.
Tycker bilen går bättre nu i lägre hastigheter, men samma problem på motorvägen!

Känns som bilen "throttlar" när jag försöker gasa på...
Vet inte riktigt hur jag ska beskriva fenomenet, men förut kändes det som jag behövde anstränga mig för att hålla mig NERE på 110... Nu får jag kämpa för att komma UPP till 110...

tal0n Mekaniker/Däckmontör
29 mars 2010 · 1 140 Inlägg

dålig lambdasond skulle jag tippa på, tjejens opel corsa betsällde jag ny sond till idag, samma symptom som din förutom ljudet vid dörren då., jag kollade felkoder och då sade den lambdan., men kolla dina felkoder du då?

dashi
29 mars 2010 · 52 Inlägg

tal0n skrev:
dålig lambdasond skulle jag tippa på, tjejens opel corsa betsällde jag ny sond till idag, samma symptom som din förutom ljudet vid dörren då., jag kollade felkoder och då sade den lambdan., men kolla dina felkoder du då?

hur kollar man felkoderna?

tal0n Mekaniker/Däckmontör
30 mars 2010 · 1 140 Inlägg

det sitter en dosa vid vänster fjäderben som man kollar felkoder i, exakt hur vet jag inte men man får ut dom där., hör med volvo eller adcenter om dom kan skriva ut från autodata, ta med en bullpåse dit så hjälper dom dej direkt smile

dashi
30 mars 2010 · 52 Inlägg

tal0n skrev:
det sitter en dosa vid vänster fjäderben som man kollar felkoder i, exakt hur vet jag inte men man får ut dom där., hör med volvo eller adcenter om dom kan skriva ut från autodata, ta med en bullpåse dit så hjälper dom dej direkt smile

haha ok.. :p ingen som vet om man kan göra det själv?

Bromar ______________JDM______________
30 mars 2010 · 204 Inlägg

Finns verktyg att köpa, googla vet att kjellescompany har sådana smile biltema har till vissa modeler med de kostar allt mellan 1000-3000 och jag tror de ska ha typ 300 spenn på en mekonomen verkstad för att kolla koderna enbart så kanske är lika bra att åka in ?!

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!
dashi
30 mars 2010 · 52 Inlägg

Bromar skrev:
Finns verktyg att köpa, googla vet att kjellescompany har sådana smile biltema har till vissa modeler med de kostar allt mellan 1000-3000 och jag tror de ska ha typ 300 spenn på en mekonomen verkstad för att kolla koderna enbart så kanske är lika bra att åka in ?!

mjo, låter ju som om jag åker till mekonomen istället haha smile

alxnder
21 april 2010 · 12 Inlägg
dashi
2 maj 2010 · 52 Inlägg

Det var bakre ljuddämparen som var helt igensatt! Så avgaserna motverkade motorns arbete typ.. tongue
Nu funkar det som smort igen! Välkommen tillbaka RAKETEN big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang