2993
Sök

2 olika färgkoder på samma färg?

403 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
Köpte mig förra året en sprayburk med bättringsfärg ifrån volvo, en liten burk typ 150ml lr nåt. Och den tog slut nu iår när jag skulle bättringslacka lite så då drog jag till volvo iår igen och uppgav exakt samma reggnummer och beställde istället en stor burk 400ml och sen såg jag av en slump att dom olika burkarna har olika färg kod:O men det ser ju ut att vara samma färg:O

Samma sak så har jag 2st olika mini bättrings färgburkar med en liten pensel i. Båda köpa på volvo. Ena fick jag med bilen som jag köpte för ca 3 år sen och den andra har jag köpt själv på volvo.
Och tro det eller ej men det är samma sak där. 2 st olika färgkoder:O och exakt samma koder som på dom stora burkarna 150ml och 400ml asså.

Hur kommer detta sig?

8 267 Inlägg
3 maj 2010
För att samma färger har levererats av olika tillverkare med vissa nyansskillnader. Därför kan det finnas flera varianter på en färgkod.

812 Inlägg
3 maj 2010
bara 2 st, jag hade 5 st nyanser till min förre golf

Bilskadeentusiast
291 Inlägg
3 maj 2010
Exakt det kan finnas nästan upp till 10 varianter på en färgkod tänk vad svårt vi lackerare har att välja rätt.
Fins dock mycket bra datautrustning till detta som anger hur många % den stämmer med färgen på bilen som man har fotat med en speciell kamra. Men det är inte alltid den är korekt, ljusröda kan vara mycket svårt att läsa av fägen med våran kamera tex.

403 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
Jo men volvo borde väl ha den exakt rätta? då det är en bil från dom som jag har:P

Sök