Volvo 740 GL -89a Generatorn laddar inte

Widing_ Ödesutmanare
3 maj 2010 · 389 Inlägg

Hejsan!

Jag kan snart inte räkna på 2 händer hur många ggr jag behövt skriva om min bil här..SKROTHÖG!

Menmen nu till felet.

Jag bytte generator för några veckor sedan (och kolen) och bilen har gått finfint.
Men nu börjar den ge ifrån sig "tecken" igen på att generatorn inte laddar, stereon stänger av sig och vindrutetorkarna går segare o segare, och nu är batteriet dött..

Laddningslampan lyser INTE när jag vrider på tändningen, jag har provat och byta lampa, fungerar ändå inte?

De är väl så att strömmen går igenom lampan va? Vad kan felet vara nu då?
Och på pluskabeln på generatorn sitter de ju en plastkåpa över kontakten, den har smällt och runnit/droppat bort.. :S Har generatorn brunnit då eller? Kablarna ser ju fina ut fortfarande.


Vad skulle de kunna vara?

Sedan en liten off topic här, när jag gasar på, över 120 km/h så stannar min hastighetsmätare på 120? Varför blir det så? yikes

(Har ingen multimeter för tillfället så kan inte kolla spänningen tyvärr.. hmm)

MVH
Andreas

Senast redigerat av Widing_ (3 maj 2010)

A to the D to the D to the E, ADDE, thats me, thats me!
Drönirettab
3 maj 2010 · 21 761 Inlägg

Om plastkåpan har smält så är det ju tecken på väldigt hög värme, tex kortslutning eller överbelastning. Ta loss kablarna på generatorn och undersök noggrant så att det inte kan kortsluta någonstans, kolla tex så att inte kabelhöljet på den tunna kabeln (D+) är trasigt och trådarna ligger emot motorblocket. smile

Widing_ Ödesutmanare
4 maj 2010 · 389 Inlägg

Tackar smile Ska springa till garaget och kolla det strax då min vän kommer med en multimeter också så då blir det till att felsöka! wink

A to the D to the D to the E, ADDE, thats me, thats me!
Drönirettab
4 maj 2010 · 21 761 Inlägg

Ett sätt att kolla om den tunna kabeln (på D+) är hel är att ta loss den från generatorn, sedan jorda den och slå på tändningen. Då ska laddningslampan lysa om allting är som det ska. smile

Widing_ Ödesutmanare
4 maj 2010 · 389 Inlägg

Tack som tusan! Det får bli de första jag prövar! big_smile

A to the D to the D to the E, ADDE, thats me, thats me!
terg
4 maj 2010 · 23 Inlägg

lite om felsökning generator  http://www.startmotor.se/page/generator

mvh
t

Widing_ Ödesutmanare
4 maj 2010 · 389 Inlägg

tackar Terg!

Men jag förstår inte, laddninsglampan har ju inte lyst på instrumentpanelen, men jag drog igång bilen, mätte om generatorn ladda, o den ladda fint som tusan. Sedan slog jag av bilen, och vred på tändningen, efter 3 sekunder ploppar lampan igång? yikes Jag förstår inte.. nu går den hur fint som helst... Skumt!

Senast redigerat av Widing_ (4 maj 2010)

A to the D to the D to the E, ADDE, thats me, thats me!
Drönirettab
4 maj 2010 · 21 761 Inlägg

Låter ju som någon form av glapp tycker jag, med tanke på att det helt plötsligt fungerar. Men eftersom den där plasten hade smält så bör du ändå kolla upp kablarna ordentligt, någonting är ju bevisligen galet. smile

Widing_ Ödesutmanare
4 maj 2010 · 389 Inlägg

Jo, går fordon, så om jag lyckas ta mig dit imorgon så ska jag kolla över hela systemet smile

A to the D to the D to the E, ADDE, thats me, thats me!
wistfors Performance meck
5 maj 2010 · 342 Inlägg

kolla jorden till generatorn dra gärna en extra.

om du går fordon så plocka ur generatorn ur bilen och sätt i test bänk och kolla där laddar den som den ska så funkar ju den då ligger ju felet i d+ lednigen.
men som sagt kolla jorden rätt så vanligt.

Mvh viktor

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang