7159
Sök

Saab 9-5 Aero -02 startar inte!

4 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
Har en saab som alltid gått felfritt, men igår ville den helt plötsligt inte starta. Generatorn går runt ett varv men det är allt. får starta med starthjälp och då tuggar den motvilligt igång. sen när man väl ska starta den igen så är det samma visa. Har testat köra en längre runda för att "ladda upp" batteriet..
Är det batteriet som är kasst eller?

4 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
hoppsan jag menar startmotorn, inte generatorn... smile

4 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
Om jag testar att sätta i ett annat batteri och bilen startar då, är det då batteriet det är fel på eller kan det ändå vara något annat?

888 Inlägg
5 maj 2010
Troligtvis är det batteriet ja. Om det är Saab original batteri så är det ju 8år gammalt om det inte är bytt. Kolla även med en multimeter hur mycket generatorn laddar.

Mvh Henke

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
5 maj 2010
antingen är det batteriet men kolla laddningen med så att den är ok, ska ligga mellan 13,8 - 14,2V

4 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
tack för hjälpen. Jag satte i ett annat batteri innan och då startade bilen. Hoppas det bara var batteriet, som ni tror.

300 Inlägg
5 maj 2010
MiaKurtsson skrev:
tack för hjälpen. Jag satte i ett annat batteri innan och då startade bilen. Hoppas det bara var batteriet, som ni tror.

Det var det, garanterat.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
5 maj 2010
Om det händer samma sak igen, fast med det nya batteriet, så kan det vara antingen B+ kablen, den från generatorn till batteriet som är dålig, eller så är det generatorn som inte laddar bra. Men som sagt, testa med en multimeter och se hur mycket generatorn laddar smile

Sök