6950
Sök

VW Golf III Startar inte (ibland)

6 Inlägg
30 april 2010
Trådstartare
VW GOLF CL 1,8I M GL-PKT

Det har hänt ett par gånger att bilen inte startar på morgonen. Jag vet inte om det är tillfällighet men båda gångerna har det varit regnigt under natten. Senare på eftermiddagen hoppar den dock igång som om inget hade hänt.

Startmotorn drar runt som den ska. Tändstiften ger gnista och är torra. Bränslepumpen verkar fungera. Senast lossade jag på luftslangen(?), den grova från luftfiltret. Det var blött/fuktigt inuti med en lukt av bensin. Detta var efter jag hade låtit den tugga en stund, så det kanske är naturligt.

Jag sprutade i alla fall in startgas med hopp om att den skulle tända på det, men icke. Jag sprutade själv in gas och vred om nyckel så snabbt efter jag kunde, men man kanske måste vara två; en som sprutar in gas och en som vrider på nyckeln, så gasen inte hinner försvinna?

I övrigt går bilen perfekt och startade utan problem hela vintern. Är det någon som har något tips på hur man kan felsöka vidare, eller vad som kan vara fel?

6 Inlägg
6 maj 2010
Trådstartare
Jag tror mig ha hittat felet. Till förgasaren går ett gäng kablar som innan de kommer fram går igenom en liten låda. När det har regnat under natten blir lådan av någon anledning fylld med vatten. Det visade sig att tidigare ägare har gjort någon sorts lagning på kablarna som är lindande med eltejp. Min hypotes är att det blir kortslutning i kablarna pga vatten som tränger in genom tejplindningen när kablarna ligger nedsänkta i vattnet.

Nu är mina frågor:
Vad är det för kablar som går till förgasaren? Jag antar att det är någon form av elektronisk styrning av förgasaren, men vad heter de? Går det att köpa nya sådana?

6 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
Har kollat kablarna lite noggrannare, och de verkar inte vara fel på dem. Såg dock att det var en ganska rejäl spricka i förgasaranslutningen. När jag startar motorn verkar det dock som att det blir tillräckligt undertryck för att knipa ihop sprickan, så ingen tjuvluft under gång. Motorn har gått bra, så det känns inte som att det är sprickan som bidrar till startproblemen vid dåligt väder, eller?

Tänkte byta förgasaranslutningen imorgon i alla fall, och se om jag hittar något misstänkt när jag ändå är där.

...has left the building...
4 474 Inlägg
11 maj 2010
Jag hade ett mer eller mindre identiskt problem med min Passat 95:a. Motortvättade man bilen så total vägrade den att starta, även om man endast försiktig sköljde av ventilkåpan...Felet var att det fanns en eller flera hårfina sprickor i tändspolen, fukten gjorde att gnistan tog fel väg. Monterade ny spole o problemet var löst!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

4 Inlägg
11 maj 2010
Jag hade ett liknande problem med min förra bil Vw Golf Gti 2.0. (samma motorsystem som CL, GL)

Bytte i princip ALLT, det var monterat öppet luftfilter plus sprickor o läckage i spjällhuset, så den fick tjuvluft från alla håll och kanter (förra ägaren hade väl kört skiten ur bilen eller något) den dog i frikoppling ibland kan jag tillägga med.
Och jag hade samma problem att den inte startade i regn.
Bytte luftmassemätare, tempgivare, lambdasond.
Körde slut på startmotorn, o fick byta den också.
La väl ner ca 10 000kr på reparationer, sedan pajade servopumpen och började läcka, det fick vara droppen, då lämnade jag tillbaka bilen till bilfirman som sålde mig den o fick tillbaka pengarna tongue

Köp ALDRIG import.

Så mitt tips är fixa alla sprickor o läckage, troligast det som orsakar de sura starerna!

6 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
dawwe: Tack för tipset! Var precis ute och körde ett litet regntest genom att spruta vatten på/runt tändspolen. Mycket riktigt ledde det till att bilen inte startade. Verkar som att det kom in fukt innanför kabelns gummihätta (eller vad det kan kallas), vilket gjorde att gnistan tog en genväg som du beskrev. Gjorde en temporär lösning genom att isolera med eltejp som klarade mitt egna regntest i alla fall.

alfa_ice1: Ska byta förgasarinfästningen också. Tack för hjälpen!

...has left the building...
4 474 Inlägg
11 maj 2010
Matsrobin: Ett tips är att köpa en NY spole, du hittar nya spolar från 40 Euro inkl frakt på ebay.de. Själv köpte jag en Huco spole från ebay.de, lite bättre o något dyrare (60 Euro inkl frakt). I den svarta Passaten (den med sprickan i spolen) så sitter det en 40-Euros (inkl frakt) spole sen ca 3500 mil, funkar utmärkt!Ny spole på Mekonomen ligger kring 1000kr har jag för mig, köpa beg rekommenderar jag INTE, spolarna är kända för att gå sönder pga värmen bla...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Sök