6164
Sök

Startproblem, Opel Tigra -95

4 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
Jag har en Opel Tigra (-95) som under den senaste månaden har varit svårstartad. Till en början var inte problemet så stort förutom att jag var tvungen att vrida tändningen 2-3 gånger för bilen skall starta. Startmotorn går igång när jag vrider på tändningen och även så motorn men efter 1-3 sek slocknar den. Detta problem har med tiden blivit värre och det krävs fler startförsök för att få igång motorn utan att den slocknar igen.

Eller rättare sagt så var det tills alldeles nyligen för nu när jag skulle starta bilen senast gick motorn igång men slockna efter ca 1-2 sek. När jag skulle vrida tändningen igen gick inte ens motorn igång och det klicka bara lite när jag vred på tändningen. Då kanske man skulle kunna tänka sig att batteriet skulle vara urladdat men jag hade kört bilen ca 10 mil två dagar innan (hade inte kört småsträcker mellan).

Jag kopplade då startkablar från en annan bil till Tigran för att testa och starta. Då gick tändningen igång och motorn för att självdö som tidigare. Vred på tändningen säkert 10 gånger med startkablarna inkopplade, dock förgäves.

Nu kommer det konstigaste av allt, direkt efter jag kopplat ur startkablarna testade jag bara för sakens skull att starta bilen igen och då gick den igång efter visst besvär. Vad kan detta vara för underligt problem tror ni?

Edit: För övrigt går bilen fint när motorn väl är igång.
Senast redigerat av monnexs (20 maj 2010)

583 Inlägg
20 maj 2010
Vad händer om du sprutar in startgas och försöker starta?
Är den lika svårstartad då?

Om den går på startgasen eller ger antydningar på att den vill starta då, så är det något fel i brännsledelen.

Isåfall skulle jag tippsa om att lyfta på brännslerailen med spridarna i railen. Sedan hålla den åt sidan, be en vän vrida på nyckeln och se ifall det kommer god dimma brännsle ut spridarna (endel brännslerails vill vara jordade).

Kan vara god idé att mäta upp brännsletrycket ifall du misstänker att problemet kan ligga i brännledelen.

---
Skruva ut tändstiften en och en. Med tändhatten på så håll den jordade delen utav tändstiftet mot något jordad del på bilen och be din vän vrida på nyckeln för att se om du får gnista (gör detta med alla tändstift individuellt & givetvis med ett fullladdat batteri).

Ta och skruva ur tändstifen och märk i villken cylinder de har suttit. Se hur de ser ut kan ge antydningar på hur bilen har gått för att ge ledtrådar till vart man skall söka efter problemet.

Vet du inte hur du skall tyda tändstiften så finns det guider på nätet. Alternativ lägger du upp bilder på de tändstiften för oss att tyda. Destå mer information destå bättre smile

Var försiktig med att stå och mata på startmotorn för länge då den tar mycket stryk av det och kan haverera. Det jag kan tycker är väldigt skumt med ditt problem är att när den går igång så går den bra sedan tongue.

Är den alltid lika svårstartad varm som kall?.

Mvh
Anders
Senast redigerat av ajonasson (20 maj 2010)

Even with cruise control.. you still have to steer.

300 Inlägg
20 maj 2010
Börja med att byta ut batteriet hursomhelst. Kan vara kortslutning i det.

4 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
Ok tack tack så mycket för tipsen, jag ska kolla dessa grejer. En annan sak jag funderade på, skulle det inte kunna vara något med generatorn?

583 Inlägg
21 maj 2010
monnexs skrev:
Ok tack tack så mycket för tipsen, jag ska kolla dessa grejer. En annan sak jag funderade på, skulle det inte kunna vara något med generatorn?

Jo det kan det vara. Men isåfall borde bilen fungera perfekt ifall du sätter i ett annat batteri som är full laddat och försöker starta. Gör den det är det antagligen ditt batteri eller generator kast. Ifall startmotorn drar runt dvs tongue

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

4 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
Köpte en en multimätare, den visade att batteriet låg på 12.38 V, ett bilbatteri är väll på 12 v? Då borde det väl varken vara batteriet eller generatorn iaf?

Edit: Fick höra att motorn skulle vara igång när man mätte.
Senast redigerat av monnexs (21 maj 2010)

21 761 Inlägg
21 maj 2010
Ett fäscht fulladdat "vanligt" bilbatteri har ca 12,8 V polspänning, när spänningen visar 12,38 V så är det ungefär 60% laddat enligt vissa tabeller. Men bara för att spänningen visar 12,38 V så behöver det inte betyda att batteriet är friskt, för att få reda på hur batteriets skick är så ska man mäta under belastning.

Du ska mäta på polerna vilken spänning det visar när du vrider nyckeln i startläge, då ser du hur batteriet reagerar vid startförsöket.

Om du vill kolla hur generatorns laddspänning är så ska motorn vara igång, det stämmer. Rätt spänning bör vara runt 14,14,4 V när motorn går på tomgång och endast halvljuset är påslaget. smile

4 Inlägg
22 maj 2010
Trådstartare
Drönirettab: Ok tack för infon!!

Sök