6594
Sök

Förgasarproblemer VOLVO 244 b19a

23 maj 2010
Trådstartare
har en volvo b19a förgasare som krånglar.. först så dog den på tomgång.. så fixade jag den å den gick som f en stund, men med ca 1.5-2 l bensinförbruk .. men nu j****r låter den som en gräsklippare .. tror inte den tänder på alla sylindrar häller... och hört at någon säger nått om falskluft å skit.. I DUNNO yikes

takk för svar big_smile

1 562 Inlägg
23 maj 2010
kolla tändelarna.

1 915 Inlägg
24 maj 2010
Har du problem med tomgång, kolla magnetventilen.
Låter som du har fel på tändningen.
Börja med att byt tändstift, om det är längesen (kolla iaf så det finns fin gnista på alla stift)
Nästa steg är tändkablar, fördelarlock och rotor, kolla även så brytarspetsarna är i bra skick och rätt inställda.

Köp en repsats till förgasaren och justera sedan in CO till 2,5.
Med nya delar (bränslenål o munstycke osv) i förgasaren, samt rätt inställd och fräscha tänddelar så blir det så låg förbrukning det kan bli och motorn går bra.

Vill du ha den ännu bättre så köp ett brytarlöst tändsystem, från tex B230A. Har det på min B21A, motorn gick mycket renare/bättre med brytarlöst system. Gav 300kr för komplett system på skroten (fördelare, tändmodul, tändspole och kabelhärva) Kabelhärvan består bara av ett par kablar, mkt enkelt att koppla in.

fra_volvo_til_golf skrev:
har en volvo b19a förgasare som krånglar.. först så dog den på tomgång.. så fixade jag den å den gick som f en stund, men med ca 1.5-2 l bensinförbruk .. men nu j****r låter den som en gräsklippare .. tror inte den tänder på alla sylindrar häller... och hört at någon säger nått om falskluft å skit.. I DUNNO yikes

takk för svar big_smile

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Sök