6533
Sök

Blårykande saab 9-5...hjälp!!!

Avstängd
9 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
hallå har problem med min 9-5:a -00 att den blåryker satan vid kallstart, när bilen blir varm slutar den ryka. jag trodde det var turbon, böt den men problemet kvarstår. nån som har bra pejl på vad det kan vara?? mvh kenny

1 298 Inlägg
24 maj 2010
Kan sätta ganska mycket på att du drabbats av oil sludge som är vanligt på saabar. Om du har tur är det inte helt kört än. Beställ en ny uppgraderad vevhusventilation ifrån Speedparts och byt den. inspektera den gamla ventilationen och kolla om de är igensatt i slangar osv.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Hemmainstruktör
641 Inlägg
24 maj 2010
Vevhusvent. kan släppa igenom olja också, kolla alla slangar, backventilen mellan ventilkåpan och spjällhuset och att det inte är täppt i huset inne i ventilkåpan. Föreslår även att uppgradera till senaste modellen av vent. om det inte redan är gjort.
Var gamla turbon glapp i lagring eller oljefylld?
Annors brukar det vara mycket olja i IC och rör om turbon vart dålig, lossar alltid slangen från spjällhussidan och sätter i ett luftmunstucke i från turbosidan och låter den blåsa med fullt tryck i ca. 15min medans jag packar upp nya grejerna och mont. packningar för att rensa det värsta från ICn, har även blåst igenom ett par med avfettning och högtryck efter totalras men då har ICn varit helt oljefylld. Ryker alltid lite blått efter detta också, så man får köra en bra stund innan allt är borta och bilen slutar blåröka vid start.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

Avstängd
9 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
jag har hört nåt någon gång om att vevhusventilationen kan slå igen, men trodde inte det yttrade sig såhär. gamla turbon var inte speciellt dålig eller glapp. lite olja var det i den & det var olja i tryckrören, trodde det skulle blåsa ur sig med tiden. vad menar du med "helt kört"?? tack för svar grabbar.

1 298 Inlägg
24 maj 2010
Oil Sludge är ganska svårt att märka innan det är för sent. Det man kan se det på är ifall bilen drar olja/blåryker. Sedan kan det mycket väl vara som Pukadjuret säger att vevhusventilationen släpper igenom olja. Min 9-3a (samma motorfamilj) fick rejält sänkt oljeförbrukning när jag enbart bytte ut den gamla vevhusventilationen mot den nya uppgraderade. Min blårök dock inte innan. Vevhusventen kostar runt 300 kr på Saab eller Speedparts för övrigt.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Avstängd
9 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
bilen ska in på verkstad på onsdag. vevhusvent beställd. hoppas det blir bättre. smile

614 Inlägg
24 maj 2010
Precis som dom flesta skriver här så kan det mycket väl vara vevhusventilationen som e dålig.. som sagt vanligt fel på saab..

Men om du har lite otur så kan det ha hänt samma sak som på min fars 93 cab års 00.

Vi hade också problem med blå rök i precis när man startade bilen.. efter mycket om och med och jag monterade ner turbon och hitta ingen olja där.. vevhusvent blev bytt och så vidare så drog en vi slutsattsen att du "kan" vara så att en ventil i toppen har knäckt sig lite och blivgt någon millimeter böjd. därav den blåa röken.. hur detta har gått till vet ej någon om det nu är så..

Och detta var för 2 år sedan.. min far och fortfarande kvar bilen och den startar och går som ett skott men den blåa röken kvarstår att komma precis i starten.

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

Avstängd
9 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
ajfan, då vet jag vad jag har att vänta mig då med min vanliga tur sad

888 Inlägg
24 maj 2010
Var det en ny eller begagnad turbo du monterade?

614 Inlägg
24 maj 2010
haha jaja nu är det naturligtvis inte säkert att det e så:D

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

Avstängd
9 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
det var en spretans ny turbo jag monterade

888 Inlägg
25 maj 2010
Hur långt har du kört efter turbobytet?

Testa WD40 metoden, har gjort detta på flera bilar med lyckat resultat. Sök här och på stcs.nu om du inte vet vad det är.

Mvh Henke

Avstängd
9 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
nu är vevhusventilationen bytt med... men blåröken kvar. jävla skitbil... nu talas det om att byta ventiltätningar....  sad

Sök