BMW 318is -93. Har topplocket/packningen gått åt helvete? 1 dag före min bokade service

bape Medlme
26 maj 2010 · 47 Inlägg

Idag när jag körde en sträcka på ca 2 mil så blev bilen vääldigt varm vilket aldrig har hänt i min ägo förut. Nästan så den kokade. När jag sedan stannade märkte jag att det läckte vatten under bilen och det kom INTE från kylaren. Och för ca två dagar sedan la även värmen i bilen av. Är ett trasigt topplock/packning enda alternativet nu? Isåfall känns det här jäävligt surt då jag bara haft bilen i några veckor och har en service inbokad IMORGON!

twin_cam Smålänning
26 maj 2010 · 7 877 Inlägg

Be verkstaden undersöka felet ordentligt, och säg åt dom att inte göra nånting åt det förrän dom ringt dig och gett diagnos/prisförslag.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Grabber Dagdrömmare
26 maj 2010 · 2 836 Inlägg

twin_cam skrev:
Be verkstaden undersöka felet ordentligt, och säg åt dom att inte göra nånting åt det förrän dom ringt dig och gett diagnos/prisförslag.

+1 men det kan också vara en slang till köpevärmen.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
bape Medlme
26 maj 2010 · 47 Inlägg

twin_cam skrev:
Be verkstaden undersöka felet ordentligt, och säg åt dom att inte göra nånting åt det förrän dom ringt dig och gett diagnos/prisförslag.

Aa, jag får göra det.
Kanske ska tillägga att bilen har stått i ca 1 år innan jag börja köra den för någon vecka sedan. Därför jag bokade en service från början.

Batta
26 maj 2010 · 1 353 Inlägg

om värmen slutade fungera för 2 dagar sen, så var det förmodligen för att det var för dåligt med kylvätska i den.. värmepaketet brukar bli utan vatten först, sen blir resten utan också, så du har förmodligen haft ett litet läckage någonstans tidigare?

och har du tur så har du klarat toppen, 4'orna är inte lika känsliga som 6'orna på värme och kokning, men kokar man dom rejält så händer det ju grejer ^^

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
bape Medlme
27 maj 2010 · 47 Inlägg

Sådärja.
Fick precis reda på att topplockspackningen måste bytas, och det var väl ganska väntat. Fyfan sad
Hur är det med att byta själv på en BMW? Svårare än andra märken eller så?

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
27 maj 2010 · 3 585 Inlägg

bape skrev:
Sådärja.
Fick precis reda på att topplockspackningen måste bytas, och det var väl ganska väntat. Fyfan sad
Hur är det med att byta själv på en BMW? Svårare än andra märken eller så?

Du tänkte lämna in den på service. så rekomenderar dig inte att försöka byta själv!.

Beror på vad man hämmför med. men är samma prinsip bara olika antal slangar och sladdar

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
ajonasson
28 maj 2010 · 583 Inlägg

Jag skulle faktiskt med gissat på att det var värmepaketet först.

Gav bilen ingen varning alls om att den börjar bli varm? eller att den hade lågt kylarvatten?.

Något jag är lite intresserad utav är hur verkstaden vet att topplockspackningen skall bytas tongue Ifall den läcker som ett soll mellan blocket och toppen så JA. Men jag har alltid en förakt mot verkstäder då de de oftast gör en väldigt snabb uppskattning om vad som ska börja bytas. Känns som många tänker iprincip "läckervatten nånstanns -> gått lite varm -> byter topplockspackning". Utan oftast en korrekt utförd felsökning, ha även i åtanke om att de tjänar inga pengar på att felsöka din bil. Utan de vill börja byta delar så dom tjänar pengar big_smile.

Jag personligen vill alltid veta exakt vad de tänker göra & varför de måste göra det ifall jag lämnar ifrån mig något.

Tyvärr ifall du inte tänker göra arbetet själv är det dock att nicka mot vad de säger och betala =/.
Men jag själv hade tagit reda på exakt vart bilen läckte och hade för symptom, sedan tagit ståndpunkt ifall jag hade kunskapen och verktygen för att laga det själv.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang