motortänkande :S Turbokonvertering eller motorbyte?

S_illern
26 juli 2005 · 10 Inlägg

Jag vill ha lite mer kusar under huven till min mazda 323F o undrar vilket som är bäst: att byta till en GT-R motor eller bara att turbokonvertera. vad är skillnaden mellan dessa motorerna förutom turbon? min DOCH modell har 131kh orginal o 323GT-R har 185hk. kan det vara så att det bara är turbon ger alla dessa extra kusar?

Nåt måste göras, polarna kör ifrån mig :'( tacksam för svar

Mazda 323F (1994)
Markus_C Kart & Mätningstekniker
26 juli 2005 · 701 Inlägg

Hallå man trimmar inte en 323 av -94 års modell man byter bil.

S_illern
26 juli 2005 · 10 Inlägg

Markus_C skrev:
Hallå man trimmar inte en 323 av -94 års modell man byter bil.

klarar mig bättre med seriösa svar inom ämnet, inte din åsikt.

Mazda 323F (1994)
S_illern
26 juli 2005 · 10 Inlägg

har fått svar på www.mazdaklubben.se att det är samma motor! tackar! vad kostar en turbokonvertering o vad ska jag ha för turbo? behöver man göra något mer?

Mazda 323F (1994)
Germax
26 juli 2005 · 12 086 Inlägg

Kolla om det är "samma motor" lr om det bara är samma block topp. För är allt samma, stakar, koppling växellåda mm mm.. så låter det smartast att köpa turbo, nya spridare laddtrycksstyrning och det som hör till.
Om inte försök få tag på en sån motor du snacka om och modifiera så den kommer på plats!

Använd en Garrett T25, supervanlig turbo som man kan få tag på billigt och lätt klarar 200hk+. Sitter i saabar, nissan 200 mm..

Groupner Ända - Corvette - Rätta
26 juli 2005 · 9 Inlägg

Att turbo konvertera en bil så är det inte bara att "skruva på" turbon o sen tuta o köra...det är mkt mer jobb än vad man tror...Jag har inte själv hållt på med mazda men GT-R lär ju vara komp sänkt och lite modifieringar i toppen och så.du bör ju sänka kompett på snurran innan du laddar på ngt
men jag är likadan själv o har turbo konverterat så jag förstår dig och självklart så peppar jag dig till att bygga turbo maskin.

Senast redigerat av Groupner (26 juli 2005)

spunk_totte VD / SPRINGPOJK
26 juli 2005 · 605 Inlägg

Groupner skrev:
Att turbo konvertera en bil så är det inte bara att "skruva på" turbon o sen tuta o köra...det är mkt mer jobb än vad man tror...Jag har inte själv hållt på med mazda men GT-R lär ju vara komp sänkt och lite modifieringar i toppen och så.du bör ju sänka kompett på snurran innan du laddar på ngt
men jag är likadan själv o har turbo konverterat så jag förstår dig och självklart så peppar jag dig till att bygga turbo maskin.

Vilket otroligt bra å ärligt svar!

Jag har själv drömmar om att turbo konvertera min audi cab, men eftersom jag saknar kompetens så kommer det stanna vid drömmar tyvär. Om man inte hittar någon hobby mekare som vill göra det svart för en billig peng

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!
Hummer H3 (2006)
S_illern
29 juli 2005 · 10 Inlägg

ja visst är det svårt... det är ju som sagt inte att bara stääa dit. har hört jag behöver bla byta bromsar fram mm... ny topp o kolvar har jag sett annons på, men vill kunna mer innan jag köper ngt. är så sugen på en turbo särskilt retande är att det finns turbo till likandan motor men jag har inte tillräckligt kunskap o jag vet inte priser. forskar i det tongue sen ska ju motorn hålla med o inte rasa. kommer växellådan hålla tror ni?

Mazda 323F (1994)
MB_190E Bara Bäst
29 juli 2005 · 31 Inlägg

växellådan håller om det e samma som turbo versionen. men du behöver andra kammar om du skall köra turbo sen måste du sänka kompet i motorn det blir nog enklare och byta motorn faktiskt.

"Folk med hjärna kör bil med Stjärna"
Germax
30 juli 2005 · 12 086 Inlägg

Jag kom på en sak som jag i forts ska skriva i varje "turbokonverteringstråd" ist för att sänka kompet så kan man i samma veva som turbon byta bränsle till etanol, tål betydligt mer komprecion än bensa!
Så kan man lägga ner en krona på bränslemappen än på att plocka ner hela motorn!

Bara en hypotes men logiskt

S_illern
17 augusti 2005 · 10 Inlägg

etanol låter som en god idé, med tanke på bensinkostnaden o med framtida bränsle låter det smart. har även hört man får lite extra hk av det...

Mazda 323F (1994)
Janken Driver
17 augusti 2005 · 2 111 Inlägg

Markus_C skrev:
Hallå man trimmar inte en 323 av -94 års modell man byter bil.

Moget o meningsfullt inlägg.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Markus_C Kart & Mätningstekniker
20 augusti 2005 · 701 Inlägg

Janken skrev:

Markus_C skrev:
Hallå man trimmar inte en 323 av -94 års modell man byter bil.

Moget o meningsfullt inlägg.

Ja men det är sant. Ska man ha så pass mycket effekt i bilen så att det blir skoj att köra, så krävs det oerhört mycket pengar. Och ser man då på vad man har då i förhållande till vad man skulle få för annan bil för de pengarna så är bil bytte ett smartare alternativ. Sen så var det mer menat som ett skämt till personen i fråga som äger bilen som jag dessutom känner privat.

moffegrev
20 augusti 2005 · 228 Inlägg

om du vill ha lite rådgivning så är det bara att snacka lite med mig om du vill det så kanske jag kan hjälpa dig...har inte gjort det på denna motor men alla motorer går att göra det med...men en kostnad på ca 7000-10000 kommer det nog att kosta det gör det alltid om inte mer...fast man kanske är ekonomisk o handlar de dyra sakerna  på skroten..  lycka till kommer att följa dej...

Mvh Mattias

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid
Saab 9-5 "aero" (2001)
S_illern
21 augusti 2005 · 10 Inlägg

ja, det kostar lite, men den som spar han har... enklaste blir nog byta hela motorn, den pasar ju modellen. samma skit fast med turbo o så smile letar efter en iaf tongue 185hk orginal, så ett chip o laddtryckshöjning till det så har jag vad som behövs tongue lite annat trim har jag ju redan smile haha, min sportkat håller avgasvärdena big_smile underlättar både i hk o hos bilprovningen.

kul du vill följa händelserna matte big_smile

ja du macke... ny bil blir det väl det med, fast inte på ett bra tag! drömmen landar ju alltid hos EVO (har evo IX/9 kommit ut??) o Mustang (svt cobra) wink annat än saab det ^^

Mazda 323F (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang