2577
Sök

Bör jag byta kamrem på min Hyundai Getz 2003?

1 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
Hej!

Jag har för några månader köpt en Hyundai Getz 2003 som gått 5 500 mil. Det var ca 1 000 mil sedan service och enligt serviceboken står att man bör byta kamrem efter 9 000 mil eller 6 år. Bilen kostade 35 000 kronor så jag har ingen lust att investera allt för mycket i den. Tror ni att jag bör byta kamremmen pga att bilen är äldre än 6 år eller kan jag köra på upp till 9 000 mil med vanliga löpande servicar?

Tacksam för svar!

Smålänning
7 887 Inlägg
31 maj 2010
Kör ett år till och byt den sen...

Herregud, 35k är mycket pengar att förlora... För går den av är den inte värd att laga...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

R1 driver!
5 128 Inlägg
31 maj 2010
Byt den kan jag tycka! För även om den inte gått sina mil, bör man byta efter 6 år (och vissa säger 12år tror jag det är)

Smålänning
7 887 Inlägg
31 maj 2010
Ja för att vara 100 bör den bytas, men i 99 fall av 100 håller remmen bra mycket längre sålänge du kör som folk.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Hemmainstruktör
641 Inlägg
31 maj 2010
Om bytesintervallen är satt på 6år så borde den nog bytas ut, dom som byggt motorn har bedömt att gummikvaliten inte kan garanteras längre hållbarhet än detta fast milen inte körts upp än, gummi är en färskvara. Förståss kan en rem säkert hålla i ett 20-tal år och 10-tusentals mil, men att vänta tills den brister är inget att rekomendera. Vid vanlig underhålls service åtgärdar man inget med kamremmen heller, högst en "okulär besikting" vilket kan visa brister, men remmen kan gå av utan synliga spår av slitage/uttorkning/sprickning också.
Om du kan göra jobbet själv så är ju inte en rem-sats dyr å inhandla, å att lämna in å byta är nog inte dyrt heller jämfört med att remmen går av och ventilerna börjar boxas med kolvarna.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

13 Inlägg
1 juni 2010
Jag säger BYT.
Om du inte byter den så kan du inte heller åberopa försäkringen om den skulle pajja och då blir hela kostnaden för reparation ur din egna ficka.

Så byt även om den kan hålla längre så får man tänka lite ekonomiskt också. Inte så kul att betala hela rep kostnaden själv när man kunde kommit undan med en lite självrisk.

Sök