7350
Sök

Startproblem med min Vovlo V40 1.8 -97...

5 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
Har nyligen köpt en Volvo V40 1.8 -97, som nu inte längre vill starta.
Problemet började visa sig för någon vecka sen då den blev segare och segare att starta, och tillslut inte ville gå igång alls.
Jag började att ladda batteriet och även att försöka med startkablar utan resultat. Då erbjöd sig en kompis att titta förbi för att se om han kunde lista ut vad felet var, och det första han gjorde var att försöka "tvångsmata" startmotorn med sin skruvmejsel, vilket bara resulterade i ett gnistregn. Efter hans bravad såg vi att jordkabeln från startmotorn oxiderat av, så den ersattes, men när man sedan vred på nyckeln slog bara solenoiden till kontinuerligt men startmotorn snurrade aldrig igång.
Idag lånade jag en fungerande startmotor av en annan kompis för att se om den var problemet, men med den installerad slår endast solenoiden till en gång varpå ett relä märkt "engine" (som troligtvis styr de flesta av motorns funktioner) i säkringsboxen endast står och klickar som om det slog av och på kontinuerligt.
Någon där ute som har några idéer var felet nu kan finnas?
Väldigt tacksam för svar!

21 761 Inlägg
29 mars 2010
Mät på batteripluskabeln nere på startmotorn vilken spänning det är vid startförsöket, om det visar väldigt låg spänning så mäter du även på batteripolen och själva polskon. smile

5 Inlägg
1 april 2010
Trådstartare
Spänningen ligger på 11.9 volt vid startmotorn och 12.2 vid batteriet. Kan även tillägga att när min kompis "tvångsmatade" startmotorn kopplade han + till -... och som jag förstår det ska man koppla + till
styrningen(?), så han lyckades nog kortsluta något. Har även uppmärksammat att kontrollampan för lambda sonden börjat blinkar när tändningen är på, och att det går ca 7A från batteriet när tändningen är på.. är det för mycket?
Senast redigerat av vedtrae (1 april 2010)

21 761 Inlägg
1 april 2010
När tändningen är påslagen så lyser väl halvljuset eller nåt sånt?

I så fall är det helt normalt att det drar en del ström med tändningen igång. Du har helt rätt i att man ska bygla från den grova plusanslutningen till styrningen, annars blir det kortis (som din polare tydligen gjorde).

Om spänningen visade 11,9 V nere vid startmotorn när du vred nyckeln i startläge så innebär det att startmotorn inte ens försöker snurra, spänningen borde ha sjunkit ännu lägre i så fall. smile

5 Inlägg
1 april 2010
Trådstartare
Det kunde jag väl gett mig fan på att man skulle göra..
Nä det stämmer att den inte visar tillstymmelse till att snurra, ibland kan det hända att solenoiden slår till...
Men eftersom "lambdalampan" (som nu inte var någon lampa för lambdasonden, utan för motorstyrningen) nu blinkar ska jag försöka få tag på ett instrument för att läsa av en felkod som förhoppningsvis finns, och hoppas jag blir lite klokare av det. smile

5 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
Nu har jag efter mycket om och men lyckats bli lite klokare i problemet, det lutar mot att det rör sig om jordfel och defekt startmotor..
Men nu när allt är på plats igen hoppar bara solenoiden fram och tillbaka utan att börja snurra, känns som att den går mot startkransen eller något annat på vägen ut... Så nu är min fråga: Finns det några speciella knep man måste tillämpa vid återmontering av startmotorn för att den ska hamna rätt??

Sök