7331
Sök

Seat Ibiza -99 Bilen dör vid inbromsning/frikoppling.

17 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
Hej, har ett litet problem med bilen. Det är en Seat Ibiza -99 utan några modifikationer alls.
Bilen bara dör när jag t ex stannar vid ett övergångsställe, helmysko. Jag måste gasa lite medans kopplingen är nere för att den inte ska dö, väldigt irriterande. Sen när man har en taskig startmotor är det inte så trevligt att behöva starta bilen igen efter varje inbromsning.

Vad kan vara problemet?

Tack på förhand!

300 Inlägg
1 juni 2010
Börja med att rengöra spjällhuset.

17 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
Har tyvärr ingen aning om hur man gör det, är inte speciellt bilkunnig!

Några andra idéer?

300 Inlägg
2 juni 2010
Timpah skrev:
Har tyvärr ingen aning om hur man gör det, är inte speciellt bilkunnig!

Några andra idéer?

Om det nu skulle visa sig att det är ett igensotat spjällhus, så finns det inga "andra idéer". Hade du sökt på "rengöra spjällhus" på google hade du fått fram en del, men jag gör det lätt för dig.

Vet inte hur din motor ser ut, och kunde heller inte hitta någon bild på den. Därför använder jag en bild ur mitt eget motorrum så att du förstår principen: http://www.garaget.org/?car=194837&image=1848360

Det går en stor gummibälg från luftfiltret. Följ denna bälg från början vid luftfiltret till slutet på den. Vid den andra ändan ("slutet") är spjällhuset. Plocka av gummibälgen. Brukar sitta fast med slangklämmor på vardera sida. När du fått av den så ser du insidan av spjällhuset. Det är här du ska rengöra. Det finns en platta inuti som det går att "vicka på" med gasen. Denna platta skall rengöras tillsammans med allt annat inne i spjällhuset. Använd t.ex. Bräkleen (finns att köpa på Mekonomen) och spruta på en luddfri trasa och gno runt där inne. Alternativt sprutar du direkt in i spjällhuset, men då kommer vätskan röra sig runt i systemet och skapa lite oro tills det har kommit ut bakvägen - inget farligt dock.

Där har du en förklaring på hur man rengör spjällhuset. Lycka till.
Senast redigerat av RoniisH (2 juni 2010)

Sök