6393
Sök

Tändspoleproblem Audi A4 quattro -04 (1.8T)

690 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
Vid två tillfällen på kort tid nu har tändspole nr 2 från fronten sätt hoppat ur/upp ca 1-1,5cm... Förstå gången jag märkte det var häromdagen när jag tvättade bilen samt även lätt tvätt i motorrummet (tog av motorkåpan och torkade), och nästa gång nu i morse... Någon som vet hur man får fanskapet att sitta kvar??? och varför den åker upp?? När jag trycker ner den verkar den sitta men inte det inte...

Den verkar ju inte hoppa ur så att den helt tappar kontakten med stiftet efter som den har normal tomgång och låter helt normalt...

Jag upplever även ett problem som jag hoppas har med detta faktum att göra, och det är när jag accelererar på både tvåan från lågt varv samt vid hög belastning på 6an att den hugger till... Känns lite som att man tappar drivningen för någon halv sekund... och sen kommer den som vanligt... är ungefär när turbon börjar ladda som det kommer...
Sen känns den lite tveksam vid "segdragning".. den småtvekar lite med mindre ryck (väldigt små, mer som vibrationer i motorgången och med det menar jag inte den vanliga segdragnings känslan)

I övrigt vid normal körning eller vid accelaration när jag har lite mer varv så märks inget...

Skulle jag kunna utesluta den här motorgången och rycken till den hela tiden lossnande tändspolen, eller kan det vara något annat?

Tacksam för svar osv
Mvh
Lars
Senast redigerat av AEN (1 juni 2010)

690 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
Kollada igen nu när jag kom till jobbet och samma spole hade hoppat upp igen... Märkte inga större problem påvägen till jobbet...

Det roliga är ju att ingen varningslampa har indikerat någon av gångerna det här har hänt... vilket man kan tycka att den borde gjort...

Kontrollerade spolen och den ser bra ut i färg och skick... Jämnförde mot spolen på cylinder 1 och den enda jag märkte var att den var aningen trögare att få upp... dvs att spole nr 2 inte sitter lika hårt, men man är ändå tvungen att lirka för att få upp den... dvs ganska hårt... samt någon vit beläggning på gummit som anlägger mot stiftet... denna beläggning gick lätt att torka bort..., fanns även lite sån beläggning på spole 1 så jag misstänker inte att det ska ha så mycket med saken att göra

Jag skifftade mellan spolarna och satte den spolen som hoppar upp på cylinder 1 nu så får vi se om den sitter kvar... Om det nu är så att den hoppar upp igen så måste det ju bara vara något fel på passformen eller nått sånt... Skulle däremot spolen som nu sitter på cylinder 2 (som satt på cylinder 1 från början) ploppa upp så kan jag kanske börja misstänka någon kompressions läcka från cylinder två... kanske stiftet eller nått som inte tätar???  Kan inte höra någon läcka vilket man borde göra om det läckte kan jag tro?!?

690 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
Den verkar sitta som den ska nu.. har inte lossnat på ett par dagar och ett gäng mil...

Hur som haver så går den bra i acceleration osv på lågre växlar, men på tex 6an och acceleration från 90 och uppåt känns det som det går lite segare.. kanske kan beskriva det som lite tveksam och småryckig i accet... knappat märkbara ryckning dock...
Vad kan detta bero på nudå? börjar spolen ge upp ändå tro? det är bara på högre växlar och acceleration från tex 90-100 och uppåt som det upplevs... annars är den lika kvick som vanligt tycker jag...
Förr så accade den bra om låg på 6an och tryckte på gasen från 90...

Någon som har någon ideé?
Senast redigerat av AEN (4 juni 2010)

Sök