Knackande ljud, vattenläckage etc (Volvo 740 gl)

nlg
3 juni 2010 · 4 Inlägg

Hejsan,

Köpte mig för några dagar sedan en 740gl -90 i väldigt fint skick, bilen är jättefin och går bra men på vägen hem så insåg jag att den läcker vatten, blir varm (i takt med att vätskan tar slut, och ett lätt knackande (diesel liknande) ljud har börjat komma fram, framförallt på låga varv, 800-1500 varv kanske, framförallt när motorn belastas vid gaspådrag.

Den går även knackigt på tomgången vid kallstart och lägger av om man inte varvar den en stund (efter ett tag ligger den stadigt runt 8-900rpm). Högt tryck bildas även i kylsystemet och vattnet i expansionskärlet luktar lite bensin, dock rent och fint vatten (kanske pga konstant flöde av nytt vatten/glykol).

Hur som helst, min fråga är, tror ni att det kan vara topplockspackningen som börjat ge upp, kanske det är dags för en sotningssats?

Har även kollat oljestickan och oljelocket, inget direkt tecken på vattenintag men har skymtat några droppar.

Vänliga hälsningar. Niklas
Tacksam för all tänkbar hjälp/tips! smile

/Nicke
henke_99 Offroad Racing
3 juni 2010 · 3 122 Inlägg

Låter väldigt mycket som att det är dags att byta topplockspackning.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
nlg
3 juni 2010 · 4 Inlägg

allright, är det övertydligt att det är den som gått, eller ska jag bekosta ett verkstadsbesök för HC mätning för att veta säkert om det är packningen tycker du?

/Nicke
henke_99 Offroad Racing
3 juni 2010 · 3 122 Inlägg

Det beror ju visserligen lite på hur trycket bildas, det blir ju alltid tryck i systemet när motorn blir varm men det tar ju en stund. Om du har lossat kylarlocket o släppt ut trycket, blir det högt tryck i princip direkt så fort du sätter på locket igen då?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Mickius
3 juni 2010 · 4 670 Inlägg

Tycker du ska åka till någon mack med verkstad och fråga om dom kan mäta avgaserna lite snabbt.

När jag gjort det har dom alltid bjudit på detta och aldrig tagit betalt då det tar någon minut och kolla!

nlg
5 juni 2010 · 4 Inlägg

okej, kanske ska göra det då.. angående trycket i kylsystemet så är det superhögt tryck i stort sett direkt efter att den startas, några hundra meter så känns det som att slangarna ska spricka av tryck... innan den ens blivit varm. Talar det för eller emot att det är topplockspackningen som är kass?

/Nicke
De-Stijl
5 juni 2010 · 37 Inlägg

HEY

Lite smått  att kolla på---
*Funkar din vattenpump som den ska? remmen sitter på bra utan slir?

*Thermostaten öppnar som den ska??.. om inte (den har låst sig) så kan knappt vattnet cirkulera lika som om pumpen pajjat å du får ett högt tryck som kan orsaka läckor tack vare det höga trycket..

*Kylarlocket på ex kärlet är de slutet lock?? vissa har ventilerat så de kan få ur övertrycket..( prova starta motorn utan lock å se om trycket å värmen sjunker...

*Bubblar det i vattnet å lucktar avgaser så är säkert Topplocks packningen pajj bör dock oxå gå lite sämre då den trycker ur avgaser i vattnet å suger in vatten i förbränningen...
Dock så brukar ej avgaser i vattnet skapa så högt tryck så slangarna vill spricka..
Tippar på att thermostaten eller vattenpumpen gett upp

Så du kan ju be dem kolla om de visar nå tecken på HC från expansionskärlet.. lyft av locket å håll ner mät slangen i behållaren men INTE ner i vattnet.... å mät, visar den då nå tecken på HC så vet du att den tar in avgaser genom trasig packning eller skev,spräckt topp..

Chevrolet IMPALA SS "HEY HO LETS GO" (1965)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang