6147
Sök

Optimal oktan till turbomotor

570 Inlägg
6 juni 2010
Trådstartare
när jag kör min volvo 740 turbo B230FK

så spikar den vid 0.7barsladd. har hört från fjällans farsa att man absolut inte ska köra på 95 bensin utan 98 eller v-power någon som vet vad det optimala ligger vid och varför den inte skulle börja spika om jag kör E85.

den spikar väl för att den inte får tillräckligt med bränsle?

någon som kan förklara för mig?

Svetsare
3 150 Inlägg
6 juni 2010
Den spikar för att bränslet självantänds, kan avhjälpas genom att pumpa in mer sås för att kyla eller möjligen genom att tanka högre oktanhaltig soppa. Kan även vara tändningen som är fel inställd.

Säker på att den spikar?  Hoppas du släpper av snabbt när det händer.

De flesta trimfirmor programmerar sina chip efter BF98 för motverka spikningar. Är inte fel att köra med BF98 i en original turbobil heller  wink
Senast redigerat av ZonaX (6 juni 2010)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

583 Inlägg
6 juni 2010
Som ZonaX sa,  Spikning är när brännslet självantänds innan tändstiftet initerade flamfronten.
Detta beror oftast på att värmen i kombination med trycket är för högt och brännslet självantänder.

Oktantal är ett mått på ett bränsles förmåga att motstå temperatur och tryck. Därav är 98okt bättre än 95okt på att motstå spikningar.

E85 är lite "skumt" vad jag vet. För mig inte den spikar nästan alls, och har ett oktantal på 104okt (sommar).
MEN, det kommer bli riktigt vamrt istället då spikningarna inte hindrar bilen längre.

Det finns olika sätt att lösa spikningar på. Skjuta in mer brännsle som en kylande effekt är ett sätt, ett annat är att skjuta in vatten tillsammans med brännslet för att kyla. Iome att E85 konvertering kräver ~35% mer brännsle så har du redan där lite "gratis kyla". Googla runt lite och se om du hittar några bra svar ifall du vill trimma mer smile.

Lycka till

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

570 Inlägg
6 juni 2010
Trådstartare
tack för hjälpen så ska jag klura lite med detta:)

Sök