5994
Sök

Elfel saab 9-3

2 Inlägg
7 juni 2010
Trådstartare
Jag har haft några underliga fel på min bil (SAAB 9-3  Sportsedan Turbo 140 hk -03) på sistone och undrar om det är någon som kan dra någon som helst slutsats av nedanstående scenarion.

1.  Bilen stannar och texten systemfel tänds i displayen instrumentpanelen, bilen går därefter inte att starta. Felet åtgärdas lätt genom att lyfta på batteriets plus pol och efter en kort stund återkoppla kabeln. Därefter startade bilen. Ytterligare åtgärd vidtogs därefter ej.

En vecka senare...

2. Motorn går ej att starta pga. startmotorn inte går. Det visade sig att det var batteriet som gett upp batteriet byts och bilen funkar bra igen. Jag antog också att det var det som orsakat det första feltillfället.

En vecka senare..
3. Bilen stannar utan felmeddelande vid  ett rödlyse. Inget händer när jag vrider på startnyckeln inte ens solenoiden klickar. Vid upprepade startförsök så går startmotorn vid ca 1 av 10 startförsök, men bilen startar inte då heller. Det verkar som om tändningen, bränsleförsörjningen eller bådadera inte fungerar. Testar tricket med pluskabeln på batteriet igen och tro det eller ej bilen startar direkt.

En vecka senare..

4. Härom dagen så körde jag med släpvagn och efter en tag så tändes motorindikeringslampan bilen gick däremot normalt.   Även här gjorde jag pluskabeltricket och då så försvann indikeringen men kom tillbaka efter ett tag igen. Jag körde dock vidare då bilen inte visade några tecken på att gå ojämnt eller  på något annat sätt onormal gång. Då jag var klar med släpvagnen  och kopplade bort  elkontakten så slocknade lampan och har sedan dess varit släckt

Till saken hör att vid första tillfället så hade jag också en släpvagn påkopplad men inte vid det andra och  tredje tillfället...

Är det någon skarpsinnig person som har en aning om vad man börja leta felet nånstans.

Hemmainstruktör
641 Inlägg
7 juni 2010
Bäst är nog å börja med att kolla upp vad det är för felkoder som sätts när motorlampan tänds. Eftersom en "norsk-reset" inte lagar några fel utan återställer endast styrdonen och raderar ut felkoder.
Kan dock vara 2st olika fel, ett som orsakat startbesväret och ett annat som upkommer vid hög belastning.
Skulle föreslå kolla upp felkoder, om du kan få fram dom. Å att kolla både signal och matarströmskontakter på startmotorn. Dom kan vara lite lösa och orsaka dålig kontakt om motorn inte går runt på start, inget ovanligt.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

2 Inlägg
7 juni 2010
Trådstartare
Problemet är ju lite moment 22 artat. Man har ju inget instrument i "bakfickan" och de  fall man har haft nytta av felkoderna så har man stått i rusningstrafik och blockerat trafiken och gjort vad som helst för att få igång bilen.  Vansinnig konstruktion att inte felkoderna lagras i ett remanent, minne det vill säga sånt som inte raderas ut vid batteribortfall.

Sök