6183
Sök

Har urtrampnings lagret lossat? volvo 945

173 Inlägg
6 juni 2010
Trådstartare
Nu är de så att jag har fått problem med min Volvo 945 Ltt 96a  de låter konstigt när man släpper upp kopplingen på friläge sammt växlarna. Är ett  skorrande ljud böt nyligen till en ny M90 låda, innan de fungerade de fel fritt, men i bland när man kör tex: stannat kopplat sen ska åka iväg så fungerar de helt perfect o ibland inte typ 50%chans att de fungerar efter varje kopling man gör,

Det går ju att köra med den men när de skorrar så är det jävligt svårt att få i växlarna skorrar varje gång man släpper upp koplingen men inget när man trycker ner den, det ja tror det är att urtrampnings lagret har lossat från koplings armen, så att den inte kopplar tillräckligt för att få i växlarna,det går att köra när det skorrar helt vanligt förutom att de är trögt att få i växlarna o att den slirar när laddtrycket kommer.

Men i baland så är de som de ska o det inte är något skorrande ljud alls, bara pyte pyte lite som knappt hörs om man inte lyssnar noga och då fungerar de att lägga i växlarna hur lätt som hälst. Men jävligt trögt när de skorrar

Någon som vet vad det kan vara för fel? eller är ja helt ute o cyklar ang urtrampnings lagret

http://www.youtube.com/watch?v=GhBA3-RgqnU
Fixade en film om ni lyssnar noga så hör ni ett skorrande ljud det hörs bättre senare i klipet typ efter mitten varje gång det blir tyst kopplar jag o varje gång de låter har ja släppt koplingen

Hobby Fotograf
650 Inlägg
6 juni 2010
Det känns ju som om det ska skorra när du trycker ner kopplingen inte när du släpper den? eller rätta mig om jag har fel? Alltså om det skulle vara urtrampnings lagret

Mvh Joakim

173 Inlägg
6 juni 2010
Trådstartare
ProXem skrev:
Det känns ju som om det ska skorra när du trycker ner kopplingen inte när du släpper den? eller rätta mig om jag har fel? Alltså om det skulle vara urtrampnings lagret

Mvh Joakim

nepp de skorrar bara när ja släpper upp koplingen inget när ja trycker ner den, de ja tänkte på va om sj urtrampnings lagret ligger löst på själva  ingående axeln på växelådan o vibbrerar o skorrar o sen när man trycker på koplingen så åker gaffeln fram o pressar urtrampnings lagret mot tryckplattan så de blir tyst? kan det vara så //stensson

Hobby Fotograf
650 Inlägg
7 juni 2010
Jaha ja så kan det ju iof vara, men riv ner och kolla det är ju inte jätte jobbigt att göra på din bil smile

1 738 Inlägg
7 juni 2010
Om det skulle vara dåligt utrampningslagret så har du i princip ingen kopling som fungerar så det tror jag inte att det är, sen att dett skorrar " låter som det kuggar " ska det göra när pedalen är nertryckt men i ditt fall var det ju tvärt om, känns som det är något med koppling o tryck platta o göra efter som du sägger att det slirar, så det är bara börja hissa ner lådan wink Vet du att m90:n är hel, så det inte är dåliga synkringar?

MVH

173 Inlägg
7 juni 2010
Trådstartare
940RDALLE skrev:
Om det skulle vara dåligt utrampningslagret så har du i princip ingen kopling som fungerar så det tror jag inte att det är, sen att dett skorrar " låter som det kuggar " ska det göra när pedalen är nertryckt men i ditt fall var det ju tvärt om, känns som det är något med koppling o tryck platta o göra efter som du sägger att det slirar, så det är bara börja hissa ner lådan wink Vet du att m90:n är hel, så det inte är dåliga synkringar?

MVH

jo M90 är hel de vet ja problemet började ca 20 mil efter ja bytt lådan

1 738 Inlägg
7 juni 2010
Byte du kopling då? vad satt för låda innan? Sitter ju dubbelmasse svänghjul på alla med m90 låda
Ska du ha enkelhjulet så ska du ha 228 mm tryckplatta tror jag, kanske blir lite knassigt annars med konstruktionen.
Lira rätt grejer till den lådan även uttrampslagret så ska det nog inte vara några problem

Sök