Saab 9000 2.3T som låter illa! Turboproblem?

DooMoLiTioN
9 juni 2010 · 106 Inlägg

Hej! Som sagt, jag har fått fart på min bil alldeles nyss, ca en vecka sen. Bilen har gått bra och allt, inga problem. Jag har alltså chippat den samt satt dit en magnetventil. Gick från 170 till ca 220 häst. Men nu så efter ett tag så har vad jag tror turbon börjat "skrika" alltså typ som en kärring, eller som en grov kompressor på nån amerikanare, Detta händer speciellt när den är kall, men sen försvinner det igen, sen efter kanske 15 minuter igen så kommer det tillbaks. Det liksom kommer och går. Jag samt en verkstad har tittat i Turbon, och Turbin bladen i turbon såg väldigt bra ut, inga problem! Samt vi har kollat efter glapp i turbon, allt såg bra ut!

Någon som varit med om liknande förr? Kan nån ge några tips?
Kan det vara påväg mot turboras? Kan det vara någon vacumslang?
Är tacksam för alla sorts svar och tips!

Mvh R

Saab 900i "Champis" (1987)
Fiat 126 "Gula bullen" (1975)
DooMoLiTioN
9 juni 2010 · 106 Inlägg

Den ryker ingenting heller förresten.

Fiat 126 "Gula bullen" (1975)
Saab 900i "Champis" (1987)
A4jownie
11 juni 2010 · 53 Inlägg

Är det mellan 2an och 3ans växel om du trycker på lite?

DooMoLiTioN
12 juni 2010 · 106 Inlägg

Det är oavsett växel, det är liksom vid minsta ladd som kommer så börjar den skrika. Det har nog inte me växellådan att göra, för om ja varvar så de skriker, sen släpper gasen fast bilen ligger på 4-5 tusen varv så låter det inget...

Fiat 126 "Gula bullen" (1975)
Saab 900i "Champis" (1987)
spokenratt
12 juni 2010 · 3 860 Inlägg

Kanske är helt fel uta nu MEN det låter rätt likt iaf.

Hade samma/liknande strul på min FORD PROBE 2,2 GT Turbo.

Jag skriver mina symtom så får vi se ifall det är exakt samma och hoppas på att någon kan hjälpa dig, jag sålde min innan jag fick rätt på det tyvärr.....

* Skrek som satan under de första accen men sen försvann de, precis som om det hade med temp eller nåt o göra..

* Körde man sen lugnt o fint o därefter drog på igen så kom det tillbaka för att sen försvinna efter typ 2 upprepade gaspådrag..

* Jag märkte igen skillnad i draget heller, gick som ett skott wink , rök inget o hade också verkstad o kolla turbon men inga fel där...

Stämmer detta mot vad din gör??

PS. Fanns inbygt laddmätare i den så man kunde tydligt se att så for turbon började ladda minsta lilla så började den skrika. DS

Senast redigerat av spokenratt (12 juni 2010)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
rille72
12 juni 2010 · 6 Inlägg

kola glidrullarna till rämen

Saab 9-5 aero "9-5 aero itsfun" (2000)
spokenratt
12 juni 2010 · 3 860 Inlägg

Förrästen.. kan du få det på film.. Om det är samma ljud som jag menar så låter det ju för jävligt o kanske kan det hjälpa ifall andra här kan få höra det?!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
AxlSam
12 juni 2010 · 1 497 Inlägg

Jag skulle gissa på grenrörspackningen.
Skriker/visslar? Några pinnbultar som är av?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang