Insprutnings/topp-råd till B23ET?

_Paddan_ Greve
21 oktober 2006 · 19 Inlägg

Har en 240 med en B23ET med (tyvärr) det mekaniska sprutet från B21ET:n kvar. Allt för den förbannade svenska bilprovningens skull! Numera bor jag på Island och här har man inga hk-gränser för speciella bilmodeller,.......Tacksamt! Och själv är man väl ingen super-mekaniker, har bara haft gamla förgasar-Volvos tidigare.....därav mina frågor.

Nu till mina frågor.....hade planer på ett svindyrt eftermarknadssprut, men tänkte börja med att trimma den med Volvos egna grejer och börja bygga en till motor nästa år som får ta den tid det tar.

Vilket är det bästa Volvo-sprutet att montera på denna motor?

Det sitter en 405-topp monterad nu, med en Sten Parner kam, men jag vill även byta toppen till nåt värre......samma sak här.....

Vilket är den bästa toppen att montera?

Det finns säkert värsting-prylar som kostar massor av tusenlappar, men jag vill gärna inte lägga en tjock bunt med sedlar på detta!

Mycket tacksam för råd!

/P

Ride hard......die free!
Sharky
22 oktober 2006 · 10 287 Inlägg

Du kan gott ha kvar toppen ett tag till.
Sprut? Ett Motronic från en B230ET/740 Turbo är tämligen lätt att installera och det finns vettiga chip som tar dig väldigt långt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
_Paddan_ Greve
22 oktober 2006 · 19 Inlägg

Man tackar för svaret, tänkte också passa på att informera att toppen inte e portad eller liknande, den e helt original.

Ride hard......die free!
_Paddan_ Greve
22 oktober 2006 · 19 Inlägg

Har hittat ett komplett Jettronic från en nyare turbo-bil som en kille säljer, men från vilken bil kommer det sprutet och är det svårare än Motronic-sprutet att montera?

Ride hard......die free!
Sharky
22 oktober 2006 · 10 287 Inlägg

K-Jet? Från en Volvo turbo? Då har du problem att komma över typ 220Hkr pga mätvågen och bränslehuvudet.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
_Paddan_ Greve
22 oktober 2006 · 19 Inlägg

Det lät ju inge vidare alls, jag vill ju hamna en liten bit över 220 hade jag tänkt! Grabben som har sprutet har inte svarat än på vilken bil sprutet kommer ifrån och e det som du säger så e det definetivt inget för mig! Men farbikatet som sitter på B230ET heter alltså Motronic, finns det bara det eller finns de motorerna med andra sprut?

Ride hard......die free!
_Paddan_ Greve
26 oktober 2006 · 19 Inlägg

Nu har jag fått besked.....det e ett sprut från en 940 Turbo....ett elektroniskt!
Borde man köpa det kanske?

Ride hard......die free!
Sharky
26 oktober 2006 · 10 287 Inlägg

Jodå, men se till att du får alla TRE kabelhärvorna, båda boxarna, tändslutsteget, avstörningsreläet, luftmassemätaren, lambdasond, tändlägesgivare och rätt tempgivare för LH2.4.

Se även till att få elschemat så att du kan koppla in ett bränslerelä mm på rätt sätt. Jag har gjort ett antal sådana här installationer med LH2.4 och kan man inget om el så är det rätt så bökigt.

/Göran

_Paddan_ skrev:
Nu har jag fått besked.....det e ett sprut från en 940 Turbo....ett elektroniskt!
Borde man köpa det kanske?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
N_Helin Avstängd
26 oktober 2006 · 67 Inlägg

405 och 531 är samma topp,sen om du vill ha ett bra sprut så köp ett autronic sm4..kostar bara 30 000 med tändning..men det drabbar ju ingen fattig..här finns det pengar

_Paddan_ Greve
26 oktober 2006 · 19 Inlägg

Jag är ingen elektriker själv alltså, bil-el e bland det värsta jag vet!
Bör ge mig på nåt enklare tror jag! Hela bilen e ett Musse Pigg-mek efter lite mera forskande under huven, så elen är inte direkt 100%-ig!




30 tusen säger du!
Det är 25 tusen mer än vad jag lägger på en gammal Volvo, *garvar* Den dagen du lägger 30 lax på en gammal 240 kan du berätta det för mig! Dom pengarna kan man lägga på nåt annat mer intressant! Och själv har jag inte så illa med kontanter heller, jag bor ju på Island (5:e rikaste landet i världen), men bilar är inte mitt enda intresse!

Ride hard......die free!
Sharky
26 oktober 2006 · 10 287 Inlägg

Behövs inte. Med vettiga chip kan man åka 400Hkr i 8V Volvo och "orginal" LH2.4.

/Göran

N_Helin skrev:
405 och 531 är samma topp,sen om du vill ha ett bra sprut så köp ett autronic sm4..kostar bara 30 000 med tändning..men det drabbar ju ingen fattig..här finns det pengar

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
_Paddan_ Greve
27 oktober 2006 · 19 Inlägg

Då kanske man ska investera i det där sprutet då, fast det jävliga just nu är att precis när jag fick den nya dumpen hit från Sverige så glömde ju herrn här bort att han inte hade tillräckligt med glykol i kylaren så i förrgår pissade det rätt bra ur blocket. Det frös på här under natten och klart som fan så sparkade blocket ut en av fryspluggarna! Å med min vanliga tur så e det just den jävligaste å komma åt, den precis bakom oljefiltret å allt annan elände som är i vägen! Och hittills har jag inte hittat nån filteravdragare här, verktygsmässigt e den här ön i en klass för sig, hahaha! Kan man inte ersätta original-pluggen med nåt annat universiellt som är enklare att plugga igen med, begriper inte hur fan man får in original-pluggen igen, antar att det är en j-vla massa våld med i bilden? Råd?

Ride hard......die free!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang