8014
Sök

Audi a4 1.8T Bränsleförlust???!!

8 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
Tjena! Har en audi a4 1.8T 99.. Köpte den av en bilfirma så alla service är gjorda m.m!
Skulle starta upp bilen en dag! Och när jag väl trycker på gasen är det som om den inte får någon bensin! Den går kanon på tomgång men varje gång man sätter foten på gasen och håller jämn gas åker varv räknarn upp till 2500-3000 sen ner till tomgång, upp sen ner som en "berg o dalbana"! När man kör bilen går den riktigt rykigt, känns som soppa torsk. Men om man pumpar lite på gasen efter ett börjar den varva så man kan stå på varvstoppet men sen när man släpper gasen blire samma visa igen! Vad kan det vara behöver lite hjälp här??

Svetsare
3 150 Inlägg
16 juni 2010
Har du kollat tändstiften och kablarna?  Luftfilter och bränslefiltret?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

8 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
Allt förutom bränslefiltret! Ska kolla på det så får jag återkomma.

690 Inlägg
16 juni 2010
Kolla LMM samt tändspolar utöver det som står ovan!
Låter ju lite som att den misständer ganska så ordentligt...

Hör med någon som har en VAG-COM om dom kan läsa av och se ifall det finns några felkoder
Senast redigerat av AEN (16 juni 2010)

301 Inlägg
16 juni 2010
sätter mina pengar på LMM.
dom och tändspolar går på löpande band på 1,8t motorer.

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

690 Inlägg
16 juni 2010
så sant... men jag sätter nog lite mer på tändspolarna... för det låter mer som misständningar än att den går orent, men kan mycket väl vara LMM också
Svårt att ställa en diagnos utan att se och höra motorn pp...
Sitter det eller har suttit öppet filter på den så kan det mycket väl vara LMMen som rasat...

Det du skulle kunna prova är att koppla bort en tändspole i taget och lyssna på motorgången ifall den förändras... ev varva lite mellan varje byte, men kör inte på det med en bortkopplad då det kan skada bland annat katalysatorn...
Tror man skulle kunna försöka testa och göra rent lmm med elektronikrengöring (ta loss kopplingen mellan luftburk och lmm och spruta in lite och låt dunsta bort) Rätta mig gärna om jag har fel så att han inte skadar något, men jag har hört att man ska kunna göra det med elektronikrengöring i alla fall...
Senast redigerat av AEN (16 juni 2010)

8 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
Kolla min LMM och den ska sitta fast "klickad" i luftburken men den satt löst men när jag satte dit den igen så var det samma visa igen! kan ju vara LMM som ni säger att den har pajjat.. Ska kolla tändspolarna så fort jag kan! Nej inget öppet filter men som sagt LMM satt ju inte fast "klickad" i burken så den har ju fått luft rakt in därifrån! Märkte det nyss!! Tacksam för svaren!

690 Inlägg
17 juni 2010
mm då är risken kanske ganska stor att den är trasig efter den sugit i sig massa damm och skit... om det är det som är fallet så ska du nog vara glad om det bara är LMMen som pajat och inget mer i motorn

8 Inlägg
17 juni 2010
Trådstartare
Tog loss den idag, men måste fixa en ny för att testa lr har ni något bra tips?

8 Inlägg
17 juni 2010
Trådstartare
Det var inte LMM som satt löst btw! Det var den andra grejen som sitter uppe på burken så det är där ifrån den har fått damm och annat skit! så vet inte om det är felet`? är så kass på vad allt sitte och heter

690 Inlägg
17 juni 2010
Du har inga bilder att visa med vad som satt löst? Sitter ju en helt del saker "ovanför" smile

8 Inlägg
17 juni 2010
Trådstartare
jo det är sant lägger upp en så fort jag kan:)

8 Inlägg
17 juni 2010
Trådstartare
http://bilder.lagabasen.se/delar/1009/1009295371vy1.jpg

Där den "silvriga plattan" sitter där satt den löst, inkopplad med sladdar från 2 olika håll! vet inte om det är en givare lr nått?

och hålet över det där går sladden ner till LMM och hålet över det där går den också! sen under det kommer luftfiltret!

Sök