Volvo 745 med b230ft kokar, samt ett elfel

volvov
17 juni 2010 · 127 Inlägg

har en 745 turbo+ -90 med en b230ft motor som trycker ur sig vattnet när den blir varm... har kollat kompresionen när bilen var både kall och varm... och de va fina värden... hur mkt får de skillja mellan varje cylinder ??  så vad kan felet vara?? och tempgivaren visar normal + att bilen går hur bra som hellst fasst den kokar...


sen är det ett konstigt elfel... när jag har på helljuset så dör bilen .. är som att stänga av bilen med nyckeln, men när jag stänger av helljuset igen, så startar den.. vad kan felet vara?? någon som haft de felet???

tacksam för hjälp smile

Volvo 960 "T5" (1992)
Volvo 240 DL "T5" (1975)
Aga_Diff Bärs!
17 juni 2010 · 3 456 Inlägg

Om nu komp provet är okay så skulle jag gissa termostat-tjall...
El-felet har jag inga tips på däremot.

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
blink_pj
20 juni 2010 · 477 Inlägg

trycker ur sig vatten låter lite som topp packning... vatten i cylindrarna???  lufta ordentligt fyll på vatten o börjar den koka o trycka ur sig vatten igen så är det nog tyvärr så... om du har tillgång till en CO mätare kan du mäta om det finns några avgaser i expantionskärlet
termostat är ju kanske värt att prova först då det e en billig peng o aldrig fel att byta ändå

el felet som du beskriver de, har jag då aldrig hört om tror ja... måste vara nått konstigt reläfel eller nån som har mixtrat om "där bakom" o skapat kortslutning nånstans... mät strömmen i helljuskabeln och kolla vad som händer när du slår av o på... kanske kan har nått med tändplattan bakom tändlåset att göra, brukar kunna krångla på 740 men kan inte säga varför den skulle slås ut av helljussignalen

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
20 juni 2010 · 3 180 Inlägg

prova byta expansionskärlslocket också.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang