Chiptrimma Volvo 940

Madiz_Performance
19 juni 2010 · 27 Inlägg

Tjena!
Hade tänkt chip trimma min Volvo 945 LTT -96:a.
Skulle vilja ha lite råd och tips på vilket/vilka chip som är att rekomendera.
Utan att göra för mkt inverkan på bilen och bilen ska tåla resultatet.
220+ hk om det hade varit möjligt.
Har monterat annat luftfilter och 3" avgas från turbon.
Tack på förhand!

Mvh

Volvo s40 T4 "Ingen sommar utan TURBO" (1998)
Volvo XC90 R-design "King Off The Road" (2007)
Volvo 945 Turbo "Nytt bygge 2015" (1996)
Jeppster
19 juni 2010 · 160 Inlägg

Jag skulle rekommendera BSRs chip, har det i min och den går fint och med jämnt register utan ryckningar och min bil har varit chipad i runt 2000mil utan krångel. Rödblocket tål bra med kraft innan det går sönder men det beror lite på skick med.

MVH Jeppe

Madiz_Performance
19 juni 2010 · 27 Inlägg

Okej, men deras chip är inte så "skarpa" väl?

Volvo 945 Turbo "Nytt bygge 2015" (1996)
Volvo s40 T4 "Ingen sommar utan TURBO" (1998)
Volvo 945 Turbo "Highway Performance" (1996)
Jonasarvidsson Maniac
20 juni 2010 · 536 Inlägg

Dom flesta chipp som du köper hos dom kända återförsäljarna är ger mer eller mindre samma effekt. Du kommer landa på omkring 200-210 kanske, sen orkar inte turbon. Men du kommer iaf märka av en markant skillnad smile

Mvh

Johnsson_T
20 juni 2010 · 156 Inlägg

hur får man tag i viking chipp har försökt ringa dem men de går inte och mailen verka inte funka heller e de nån som vet?

Jonasarvidsson Maniac
21 juni 2010 · 536 Inlägg

Johnsson_T skrev:
hur får man tag i viking chipp har försökt ringa dem men de går inte och mailen verka inte funka heller e de nån som vet?

Funkar det inte alls att komma fram eller är det inte någon som svarar?

Som jag har förstått det är det mer som en "hobby grej " som Göran håller på med och därför kan han vara svår att nå via telefon och mail, och då är det bara att försätta försöka  smile

Mvh

fille90
21 juni 2010 · 76 Inlägg

vikingchip jag mejlade göran. och det tog nästan en 5dagar innan han svarade men han svarar alltid. har väll mycket att göra.

BMW 535d (2005)
Xuri One Man Clan
21 juni 2010 · 4 287 Inlägg

ingen som drar upp den tråkiga avgiften som tillkommer för kopplingsbyte...
räkna med att om din koppling inte börjar slira direkt vid chippning så kommer den nog göra de rätt snart.

lägg till ca 4000kr i material + bytes kostnad på verkstad om du inte själv gör de.

kan vara värt å ha med i beräkningarna!

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Nitr00x Streets Of Sundsvall Crew
22 juni 2010 · 482 Inlägg

Det viktiga är ju att förstå att chippningen i sig inte gör så mycket .. det viktigaste du blir av med är laddvakten. Detta är ungefär som det låter .. Ungefär som en dörrvakt på krogen som jävlas med dig när du har som roligast


För att få lite kräm efter chippning till rätt peng så byt avgas och där är katten grymt viktig!

jag fick nästan 2hg mer i ladd enbart genom att byta ut en gammal igensotad katt till 3" katt och sedan jt superflow från turbo

Sedan behöver du skruva upp laddet lite genom valfri metod typ gänga wg pysventil wg byte mm mm Detta beroende på om du har en lgf skylt eller stoppskärm hängande över regskylten bak

Efter det ska du till  den andra sidan av hemkokarn och ta dig en titt på den elaka jävla orginal btr-jäveln som sitter på slutet av din fulerail och jävlas med dig. Denhär satans fan sänker ditt bränsletryck och skulle lättast beskrivas som en partypooper. Den ska lös och kastas långt över nocken på garaget och dit ska en ställbar där du kan justera allt mellan halvjanne till ståfräs

Spridarna ska ju självklart bytas och en rekommenderad  soppaspottare hittar du i någon sorts lista som finns på nätet där du hittar em lämplig till just din setup.

Hasse Nitr00x Andersson
https://joyride.cc
Chevrolet G20 "Carlsberg Vanen" (1984)
Buick GS400 "BlackBetty" (1969)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang