2050
Sök

Val av turbo till b230ft 300hk

48 Inlägg
18 februari 2010
Trådstartare
#1
Tjena!

ska trimma 940in lite tänkte mig 300hk

tänkte köpa en ny turbo från turbobanditen tb-58 
och även en ny intercooler och Gröna R-spridare 3tums lmm
går det att köra så här,
så länge eller lär man byta till 531 topp med annan kam
och isåfall hur mycket vågar man ladda?
har även ett ecomax monterat
tipsa även på andra recept.
vet att ja inte får 300 hk
men man lär ju börja nånstans lol

är helt ny inom detta tongue



mvh

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
18 februari 2010
#2
funkar fint, har haft en likadan på min motor förut, var inga problem med den. kam lär du byta då du har en sur t-kam original i din, byt till en V/VX3 eller liknande eller ännu bättre, en turbokam från ex enem.se samt 531 topp. sen kan det vara en ide att byta soppapumpen till en lite kraftigare.
Senast redigerat av NITROUS (18 februari 2010)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Pan
18 februari 2010
#3
740peter skrev:
Tjena!

ska trimma 940in lite tänkte mig 300hk

tänkte köpa en ny turbo från turbobanditen tb-58 
och även en ny intercooler och Gröna R-spridare 3tums lmm
går det att köra så här,
så länge eller lär man byta till 531 topp med annan kam
och isåfall hur mycket vågar man ladda?
har även ett ecomax monterat
tipsa även på andra recept.
vet att ja inte får 300 hk
men man lär ju börja nånstans lol

är helt ny inom detta tongue



mvh

Snacka med Göran på vikingchip han säljer ett annat chip för 2k som är bänkat ca 300 med.

http://www.vikingchip.com/040605.html

" Diskret dräpare

RECEPT 250+ (HJULEN)

B230FT - LH2.4 - T18
531 Topp - VX kam
Bosch 968 cc spridare
75 mm AMM - 3" Avgas
linjär BTR @ 2,8 bar
1.25 bar laddtryck"

MVH

040 RedLine
1 219 Inlägg
18 februari 2010
#4
Pan skrev:
740peter skrev:
Tjena!

ska trimma 940in lite tänkte mig 300hk

tänkte köpa en ny turbo från turbobanditen tb-58 
och även en ny intercooler och Gröna R-spridare 3tums lmm
går det att köra så här,
så länge eller lär man byta till 531 topp med annan kam
och isåfall hur mycket vågar man ladda?
har även ett ecomax monterat
tipsa även på andra recept.
vet att ja inte får 300 hk
men man lär ju börja nånstans lol

är helt ny inom detta tongue



mvh

Snacka med Göran på vikingchip han säljer ett annat chip för 2k som är bänkat ca 300 med.

http://www.vikingchip.com/040605.html

" Diskret dräpare

RECEPT 250+ (HJULEN)

B230FT - LH2.4 - T18
531 Topp - VX kam
Bosch 968 cc spridare
75 mm AMM - 3" Avgas
linjär BTR @ 2,8 bar
1.25 bar laddtryck"

MVH

Jag har aldrig fatta det...
Menar han verkligen 2,8 bar i bränsletyck? Inte 3,8?
Och menar han 968-spridarna, eller några andra som är på 968cc?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

8 277 Inlägg
18 februari 2010
#5
BrajjAxx skrev:
Jag har aldrig fatta det...
Menar han verkligen 2,8 bar i bränsletyck? Inte 3,8?
Och menar han 968-spridarna, eller några andra som är på 968cc?

Låter skumt. Skulle tro att det ska vaar 3,8 bar efetrsom flödet komemr bli för lågt annars? Och spridarena ger 465cc vid 3,8 bar men kallas 968 efter de 3 sista siffrorna i boschnumret.


040 RedLine
1 219 Inlägg
18 februari 2010
#6
Marlboroman skrev:
BrajjAxx skrev:
Jag har aldrig fatta det...
Menar han verkligen 2,8 bar i bränsletyck? Inte 3,8?
Och menar han 968-spridarna, eller några andra som är på 968cc?

Låter skumt. Skulle tro att det ska vaar 3,8 bar efetrsom flödet komemr bli för lågt annars? Och spridarena ger 465cc vid 3,8 bar men kallas 968 efter de 3 sista siffrorna i boschnumret.

Ja han måste varit slarvig... Vad är 75mm AMM?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

48 Inlägg
18 februari 2010
Trådstartare
#7
tack för svar 

man får väll börja inhandla lite grejer
men vad kan man börja med å slänga på tänkte så man kan åka med bilen ochså?
spridarna har jag redan liggandes..

711 Inlägg
18 februari 2010
#8
Pan skrev:
Snacka med Göran på vikingchip han säljer ett annat chip för 2k som är bänkat ca 300 med.

http://www.vikingchip.com/040605.html

" Diskret dräpare

RECEPT 250+ (HJULEN)

B230FT - LH2.4 - T18
531 Topp - VX kam
Bosch 968 cc spridare
75 mm AMM - 3" Avgas
linjär BTR @ 2,8 bar
1.25 bar laddtryck"

MVH

Hmm.. Vad kan detta recept kosta?

B230FT - LH2.4
T18 (T18, turbo, sitter inte standard va?)

531 Topp - VX kam
Toppen, 1000-2000? VX-kam, cirka 2000kr?

Bosch 968 cc spridare
500-1000kr / st?

75 mm AMM
??? AMM, air mass meter? LMM alltså?

3" Avgas
Ja, vad kan ett sådant gå på.. Några tusenlappar får man räkna med?

linjär BTR @ 2,8 bar
Vad betyder detta? Lite grön på motorer roll


133 Inlägg
19 februari 2010
#9
740peter skrev:
tack för svar 

man får väll börja inhandla lite grejer
men vad kan man börja med å slänga på tänkte så man kan åka med bilen ochså?
spridarna har jag redan liggandes..

Vill inte förstöra dina planer men ska  du inte över 300 hk så tror jag bilen går bättre med ett 19t. Mycket snabbare spool på de agget. har själv kört med to4 agg och det suger om man jämför med mitsu aggen. Men det är bara ett tips att fundera på om du inte redan gjort det smile

940ltt

040 RedLine
1 219 Inlägg
19 februari 2010
#10
thelaughingmadman skrev:
linjär BTR @ 2,8 bar
Vad betyder detta? Lite grön på motorer roll

En ställbar bränslerycks regulator (Linjär = håller samma tryck hela tiden)

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

854 Inlägg
19 februari 2010
#11
BrajjAxx skrev:
thelaughingmadman skrev:
linjär BTR @ 2,8 bar
Vad betyder detta? Lite grön på motorer roll

En ställbar bränslerycks regulator (Linjär = håller samma tryck hela tiden)

FEL!

En linjär btr med grundtryck på 3 bar håller tre bar endast om laddtrycket är 0 bar, är det -0,5 bar är bränsletrycket 2,5. Har du då laddtryck på 1 bar så är bränsletrycket 4 bar.
Alltså grundtryck är utan vacuumslang ansuten. Sen får man addera/subtrahera beroende på laddtryck.


48 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
#12
940Black skrev:
740peter skrev:
tack för svar 

man får väll börja inhandla lite grejer
men vad kan man börja med å slänga på tänkte så man kan åka med bilen ochså?
spridarna har jag redan liggandes..

Vill inte förstöra dina planer men ska  du inte över 300 hk så tror jag bilen går bättre med ett 19t. Mycket snabbare spool på de agget. har själv kört med to4 agg och det suger om man jämför med mitsu aggen. Men det är bara ett tips att fundera på om du inte redan gjort det smile

Jo de är ju klart man vill ju ha snabb spool up
och dom är väll bolt on ochså? vill ju att de ska vara enkelt och byta
inge tips på nått annat agg för inte så mkt? tongue
t04e agg är det svårt att mecka på ett sådant??

133 Inlägg
20 februari 2010
#13
740peter skrev:
940Black skrev:
740peter skrev:
tack för svar 

man får väll börja inhandla lite grejer
men vad kan man börja med å slänga på tänkte så man kan åka med bilen ochså?
spridarna har jag redan liggandes..

Vill inte förstöra dina planer men ska  du inte över 300 hk så tror jag bilen går bättre med ett 19t. Mycket snabbare spool på de agget. har själv kört med to4 agg och det suger om man jämför med mitsu aggen. Men det är bara ett tips att fundera på om du inte redan gjort det smile

Jo de är ju klart man vill ju ha snabb spool up
och dom är väll bolt on ochså? vill ju att de ska vara enkelt och byta
inge tips på nått annat agg för inte så mkt? tongue
t04e agg är det svårt att mecka på ett sådant??

Ibland är det värt att lägga det lilla extra wink Ja det är bolt on. T04 aggen är väl liknande tb58 kan ja tänka mig.. Är det T3 fläns så får du ju skaffa adapter eller plana av grenrörs flänsen så är det annan Dp fläns så får man även mecka om oljereturen och även tillförsel m.m.. Men jag tycker som sagt att du skall satsa på ett 19t istället och i med en A eller V kam.

940ltt

YEAH!!!
559 Inlägg
27 juni 2010
#14
har 13C och 19T samma passform?
eller vilken snurra ska man ha efter 13c?`om man vill ha lite mer krut

och nej, linjär är 1:1 och proggresiv är typ 1:3-1:4 när vi talar om BTR
Senast redigerat av Alle86 (24 december 2010)

V o L v o


Sök