Du har 50k vilken bil skulle du lägga pengarna på en BMW,VOLVO eller Japan?

InX-Engineering
2 juli 2010 · 138 Inlägg

Som rubriken lyder vilken bil skulle du ha satsat på och varför?

Skriv inte allt på basar och högtalare eller allt på styling.

Gör gärna en lista.

alexanderbilar
2 juli 2010 · 62 Inlägg

min ursprungs plan var att köpa en hyfsat fin toyota Supra för runt 50k, och rullat runt 10,000 mil, nu blev det det dubbla och betydligt finare skick.

jag skulle välja en ganska fin supra för runt 50k, för den är ganska ovanlig, otroligt fin, mycket skön att köra samt möjligheten med targa tak, samt att dte är mycket bil för pengarna, det skulle jag köpa om jag hade 50k (elelr hade tänkt iaf.)

de blev en riktigt fin och en bilig Saab istället, men är mycket nöjd med den kombinationen, är perfekt för mig:)

Aga_Diff Bärs!
2 juli 2010 · 3 456 Inlägg

Hade köpt en 740 Turbo BILLIGT och lagt resten av dom ungefär 45000kr på trim, eller en pool. smile

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
InX-Engineering
2 juli 2010 · 138 Inlägg

InX-Engineering skrev:
Som rubriken lyder vilken bil skulle du ha satsat på och varför?

Skriv inte allt på basar och högtalare eller allt på styling.

Gör gärna en lista.

Ok nu tror jag inte att ni fattar vad jag menar ni köper en bil och har 50k att trimma den med vad gör ni då?

IceEyes Varningar: För många..
2 juli 2010 · 2 552 Inlägg

Jag skulle köpa en Volvo 240 för 5000 kr och öl för resten av summan roll

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Rquired Allmänt envis
2 juli 2010 · 12 512 Inlägg

InX-Engineering skrev:

InX-Engineering skrev:
Som rubriken lyder vilken bil skulle du ha satsat på och varför?

Skriv inte allt på basar och högtalare eller allt på styling.

Gör gärna en lista.

Ok nu tror jag inte att ni fattar vad jag menar ni köper en bil och har 50k att trimma den med vad gör ni då?

Oj, detta riskerar att spåra ur...

*Vilken typ av bil och i vilken prisklass? 50.000:- räcker till ett par original golvmattor med emblem till en Ferrari för miljonen och samma summa räcker till imponerande prestanda i en Volvo 740 för 15.000:-. Nu var visserligen ovanstående italienska superbil inte aktuell, men du förstår principen. smile *

Med jag gör ett försök, och tolkar det som "om man får chansen att köpa en Bmw, Volvo eller japansk bil för summan X kronor och sedan har 50.000:- att lägga på att öka bilens prestanda", vilken bil hade ni köpt?

Då hade jag köpt en Bmw och sedan ett kompressorkit eller liknande, eftersom jag tycker det verkar som det bästa perspektivet.

-I fallet Volvo hade du kunnat lägga hela summan på chassiteknik och bilen hade kanske fått bra väghållning men någon körglad eller kommunikativ bil hade det inte blivit. Utan enbart en vanlig tråkig Volvo med bra väghållning, alternativet hade varit att lägga pengarna på trim och då hade du fått en snabb, tråkig Volvo vars chassi och framvagn inte levt upp till prestandan.

Oavsett är det inget effektivt sätt att få körglädje per krona, i alla fall inte min definition av körglädje.
***
-I fallet japan är det lite svårt och orättvist eftersom det är många japanska tillverkare, och därmed många potentiella modeller, när de andra två alternativen är "ett märke var".

Men även om det finns exempel på bilar med ett bra, potent grunduppträdande och trimvänlighet hade jag inte valt någon sådan. För vad jag fått hade visserligen varit en körglad bil, men en tråkig, könlös och irriterande plastig (billig) sådan i övrigt.
***
I en Bmw har man redan i grunden en välbyggd, pålitlig och bekväm bil som har mycket körglädje i alla dess spektrum; Väghållning, drivlina, vägkänsla och styrning med mera.

Dess nackdelar ur trimsynpunkt vägs i det här fallet upp av en budget som räcker till ordentliga prestanda. Men även om bilen i grunden är väldimensionerad hade jag försökt få plats i budgeten för att ytterligare kunna anpassa bilen för den högre effekten.

Och med detta menas absolut inte att en Bmw är en färdig racingbil från fabrik utan enbart att den är bättre förberedd och lämpad än alternativen i denna tråd.

Senast redigerat av Rquired (2 juli 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Znurf
2 juli 2010 · 207 Inlägg

Förutsatt att jag haft något bakhjulsdrivet eller fyrhjulsdrivet japanskt så hade jag gjort saker tvärtom som alla andra verkar göra, jag hade börjat med bromsar, fortsatt med väghållning, sen fixat överdimensionerad kylning så allt är i princip blir klart för att börja ta ut effekt, men med resten redan avklarat, så man inte byter turbo och bränslesystem och helt plötsligt så pajar diffen och kopplingen, och du kan inte få ner kraften i marken smile

En bil jag gärna hade gjort detta med vore tex en Nissan 200, S13, värde ca 15-20.000
Bromsar runt 15k (Nya skivor+ok fram, nya skivor bak)
Väghållning (Ställbara stag, bussningar): 7-8000
Väghållning (Dämpare/Coilovers): 10-15.000
Koppling: 8-10.000
Summa 40-48.000 kronor

Men en sån plan förutsätter ju att man fortsätter lägga pengar på den sen, annars kommer ju typ motor/turbo haverera och man sitter med dunderbromsar och fin väghållning men bilen går inte tongue Om man inte ska lägga mer pengar sen så hade jag skippat nya ok, bara kört nya skivor, då kanske man klarar sig på 8k där istället, och de 17-9.000 man då får över istället kan man lägga på effekt, prio 1 på effekt är då sprut, ca pris kanske gissar jag på 8-14, resterande kan man ju byta turbo för eller spridare tongue i dunno, blir lite halvfärdigt med effekten om man ska lägga på koppling och väghållning på kakan smile

Nu är det lite sent så det kan hända att jag bara svamlar och allt jag skrivit är fel och alla priserna är helt åt skogen, men det bjuder jag på ^^

sir_daniel www.kudoz.se
2 juli 2010 · 3 802 Inlägg

lägger du 50K kan du få en potent nissan 200sx eller en potent civic. går även att få en skyline för de pengarna (speciellt om du tar hem den själv från england och reggar själv, men då är den troligen inte 100%-ig)

Iam2fast4U
2 juli 2010 · 1 534 Inlägg

Jag skulle lagt vartenda öre på min bmw, som jag förövrigt planerar och göra
skulle lagt runt 30k på motor, drivlina och bakaxel
De övriga 20 på toning, och fälgar och en m5 bakstötfångare

Senast redigerat av Iam2fast4U (2 juli 2010)

BMW E34 "538" (1990)
Noxxer
2 juli 2010 · 1 482 Inlägg

Bmw E30-E36 med V8... roligare kan det inte bli big_smile

BLT Service
Theracords Music Label
CarpeDiem German Engineering
2 juli 2010 · 9 081 Inlägg

BMW E36 med kompressorkit wink

Mvh

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
trippelturbo Trucker
2 juli 2010 · 2 710 Inlägg

För dom pengarna skulle jag tagit en 9-3 eller 9-5 Aero smile
Du får en fin 9-3 Aero i bra skick smile

Fart missbrukare
InX-Engineering
2 juli 2010 · 138 Inlägg

BMWgrabben skrev:
För dom pengarna skulle jag tagit en 9-3 eller 9-5 Aero smile
Du får en fin 9-3 Aero i bra skick smile

Läs tråden en gång till

Hamilton
2 juli 2010 · 8 864 Inlägg

Önskelistor passar nog bätre i bloggen.
Ser inte vad som ska diskuteras i tråden förutom att rada upp en massa "önskelistor"

Låser härmed tråden.

Mvh.
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang