Ny bil, köpa lite billigare och fräscha upp eller betala lite mer och inte fräscha upp?

mr_yeahman Krom-fascisten
14 juni 2010 · 439 Inlägg

Mycke kulor för en förstabil. Köp en runt 10-20tusen.. Förstabilen är ju endå den man generellt brukar köra hårt med.

kenth66
14 juni 2010 · 1 212 Inlägg

håller med mr_yeahman.
första bilen får alltid mkt stryk, andra bilen får några smällar sedan har man lärt sig att vårda den bil man verkligen vill ha..

vet av egen erfarenhet.

mvh kenth66

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Dacia duster "Laureate" (2015)
dadooo
14 juni 2010 · 841 Inlägg

Dubs skrev:

gurkmeja skrev:
dubs: Jag menar inte att interiören är sönder, men kanske fel färger på lädret, smuts och liknande.

Också, vad menar du med att inte köpa en bil av invandrare?

-Gurkmeja

Okej. Det är lätt fixat. om det inte är en röd stol o en svart.
De är ofta sönderskruvade,mätarfifflade,mkt fulmek och ej seriösa.

att invandrare meckar osv det kanske de gör men BARA på gamla bilar ...en ny merca eller nått så kan du glömma där är invandrare nästan bättre på att ta hand om nyare bilar än svenskar typ ;)

trippelturbo Trucker
14 juni 2010 · 2 710 Inlägg

dadooo skrev:

Dubs skrev:

gurkmeja skrev:
dubs: Jag menar inte att interiören är sönder, men kanske fel färger på lädret, smuts och liknande.

Också, vad menar du med att inte köpa en bil av invandrare?

-Gurkmeja

Okej. Det är lätt fixat. om det inte är en röd stol o en svart.
De är ofta sönderskruvade,mätarfifflade,mkt fulmek och ej seriösa.

att invandrare meckar osv det kanske de gör men BARA på gamla bilar ...en ny merca eller nått så kan du glömma där är invandrare nästan bättre på att ta hand om nyare bilar än svenskar typ wink

Finns fortfarande folk som kan!!

Till TS: Bli ej rädd för "för höga miltal" , antalet ägare osv.. Blir du såld på en bil, kolla upp fakta istället för att stirra dig blint på ngt tex 24k mil. Har den med 24k på mätaren gått landsväg så mår den bättre än den med 20k som rullat inne i stan wink

Fart missbrukare
gurkmeja
14 juni 2010 · 23 Inlägg

Jahapp. Några som jag ser tycker att man inte ska lägga ut allt för mycket på första bilen. Men jag vill smile
Vill inte låta oförskämd eller något, men har bestämt mig för att det är i den prisintervallen som jag ska hålla mig, så om ni vill hjälpa mig så skriv gärna rekommendationer inom det segmenten samt lite hjälp med sjävla huvudfrågan som är trådens titel istället för att säga åt mig att köpa en billigare bil.

Uppskattar försöket att få mig att inse att som nya förare är man mer benägen att få skador på bilen.

Men som jag sagt så vill jag lägga ut lite mer pengar på min första bil. Vill för det första in åka runt i någon rishög, haha, och för det andra så hade jag tänkt använda bilen en bra tid framöver smile


@BMWgrabben: noterat! smile tackar, så det är alltså bättre att kolla upp om den har varit servad reguljärt samt körd på ett bra sätt? Och att miltalen inte ska spela så stor roll när man köper bilen?

-gurkmeja

R_fused There is no replacement for displacement
14 juni 2010 · 630 Inlägg

Tycker det är bra att köpa en lite finare förstabil. När jag köpte min gamla s40 2006 som var min första egna bil gav jag 70k för den. Tyckte det var mycket pengar då men samtidigt så tog jag hand om den bättre och körde faktiskt lugnare eftersom jag var rädd om bilen. Detta ledde till att jag aldrig sladdade av vägen och skadade mig i en gammal rishög...
Skulle man få nån parkeringsskada eller liknade eftersom man är ovan så har man ju för sjutton helförsäkring på en bil i den prisklassen.
Så mitt råd är köp en bil du vill ha och ta hand om den om du har råd med det.

Senast redigerat av R_fused (14 juni 2010)

kenth66
14 juni 2010 · 1 212 Inlägg

lek och bus kommer du nog att göra. med förhoppning med det du vill, kommer du att lyckas...
mvh kenth66

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Dacia duster "Laureate" (2015)
svinto23
14 juni 2010 · 132 Inlägg

mjo jag skulle nog sattsa på ett fint ex å vårda istället för att "meka" för det finns så "gott" om beg bilar så ta tid å leta stressa inte å läs på om modell märke osv.. men är det bara bmw som hägrar för dessa kostar ju lite mer än vad "svennsons bilar å asiens bilar kostar"..

men lycka till med förstabilen det är alltid lika spännade..

gurkmeja
14 juni 2010 · 23 Inlägg

Tack så mycket för all hjälp grabbar (och tjejer?) smile
Det blir så att jag köper en bil som inte behöver fräschas upp så mycket tror jag, då det verkar vara den bästa lösningen för mig.

Om vi då ska fortsätta vidare lite med den diskussion så är min fråga, vilka bilar skulle ni här på forumet säga är bra bilar?
De "krav" som helst ska uppfyllas är såklart budgeten, 100-125kkr (helst i nederkant, men betalar såklart mer för något extra), helst ska den vara lite sportig, en cab vore ju också väldigt coolt, haha.
Ja, kanske hellre ska ställa frågan att vad finns det för alternativ till bmw's 3 serie? Gillar väldigt mycket 330i cab/hardtop.

-Gurkmeja

Eternal
14 juni 2010 · 5 Inlägg

Hmm, jag har gjort både och. Men får nog säga att jag med åren blivit bekvämare och föredrar att ha bilen i så gott skick som möjligt vid köptillfället. Sen finns det aldrig några garantier såklart. Men skönt då att slippa ta tag i sådant som man redan vet och sen sådant som uppkommer hastigt och lustigt.

Frågar man inget får man ingenting veta!
gurkmeja
3 juli 2010 · 23 Inlägg

Tjenare, var ett tag sedan jag skrev i tråden. Men tänkte att det var bättre att "bumpa" upp denna lite äldre än att starta en helt ny.

Jag har hittat två bilar som jag ska och se på till veckan, men eftersom varken min far eller mor är särskilt duktiga på bilar så vet jag inte riktigt vad exakt det är jag borde kolla efter, så som gömda fel etc.
Någon som skulle vilja vara hygglig och hjälpa mig med detta?

Bilarna i fråga är dessa två:
http://www.blocket.se/stockholm/Valvard … 11&w=3
http://www.blocket.se/vi/28181644.htm

tack på förhand för all hjälp smile

MVH
Gurkmeja

Garagettomt
3 juli 2010 · 38 Inlägg

Gurkmeja: Den första annonsen bedömde jag som direkt konstig och tillräckligt oseriös för att jag inte skulle vilja köpa den av just den ägaren. Formuleringarna som användes och den totala bristen på intresse att beskriva utrustning och skick i övrigt (läs: motorgång, vxllåda, lack/defektheter i övrigt) Men om du fastnat för den så tycker jag att du bör via transportstyrelsen kolla upp tidigare ägare, hur länge de har ägt bilen (den kan ha haft fler ägare men kanske inte brukare, t.ex. bilhandlare/inkasso) Sedan när du tittar på den bör du kolla i serviceboken som skall vara fullstämplad, helst från en auk. BMW-verkstad och i rätt tidsintervaller m.m och vid misstankar kontakta den/de verkstäder där jobb har utförts för att kanske få mer info om bilen. Tycker att det verkar som att bilen har gått som pendlarbil om man läser det han skriver, från jobbet och hemmet i båda ägarnas fall. Och jag hade själv en -02a som hade gått 8800 men då en 330 Ci som var entusiast ägd. Att en 8 år gammal bil som gått som pendlarbil från jobbet och hemmet bara gått 8000-8499 mil tycker jag är ganska osannolikt. Tänker så här: ~4 mil per dag x 5 arbetsdagar/v= 20 mil/v x 4 v/mån = 80 x 12 mån = 960 mil/år = 7680 mil/8 år. Själklart stämmer inte min uträkning 100% men då bör man också tänka på att jag bara räknat 2 mil till jobbet och 2 mil hem, inget mer och inte något bilåkande på helger osv. Bara min tanke i samband med hur annonsen är skriven! Kolla också efter rost på bagageluckans insida, dörrlister och instegslister m.m El-knappar till stereo, stolar (om det finns), blinkers och övriga lampor och gå igenom bilen så mycket du kan visuellt, elektroniskt och mekaniskt. Vill du ha riktigt bra tips så skall du registrera dig på www.autopower.se som är en BMW-inriktad sida och som har ett forum med väldigt kunniga personer, där kan de besvara nästan alla frågar du kan tänka dig smile

Att köpa en billigare bil och planera att köpa nya stolar eller nytt läder eller nya reglage eller lacka om är oftast väldigt väldigt dyrt och mitt tips är att ha hårda krav och inte bara tänka på din plånbok. Är den bilen du verkligen vill ha för dyr så avstå hellre och spara ihop lite lite mer för dom pengarna kan man ibland spara på ett motorras/motorfel/växellåda osv. Och om det är BMW du letar efter från -00 så rekommenderar jag en BMW med så få ägare som möjligt och som helst är svensksåld då historiken är mycket lättare att följa upp, ringa tidigare ägare och ta kontakt med ev. personer som haft hand om den såsom verkstäder osv. Många av E46 som kom från Tyskland från -00 var inte 100% utan har vandrat hos ett 10-15-tal ägare här i Sverige där alla inte har varit lika mån om bilens bästa hmm

Lycka till och hör av dig om du har några frågor! Så kanske jag kan hjälpa dig då jag haft en del BMW-bilar smile

"BMW, probably the best car maker in the world.."
BMW 116dAM (2013)
BMW M6 "MMMSEX" (2008)
Rquired Allmänt envis
3 juli 2010 · 12 512 Inlägg

gurkmeja skrev:
Tjenare, var ett tag sedan jag skrev i tråden. Men tänkte att det var bättre att "bumpa" upp denna lite äldre än att starta en helt ny.

Jag har hittat två bilar som jag ska och se på till veckan, men eftersom varken min far eller mor är särskilt duktiga på bilar så vet jag inte riktigt vad exakt det är jag borde kolla efter, så som gömda fel etc.
Någon som skulle vilja vara hygglig och hjälpa mig med detta?

Bilarna i fråga är dessa två:
http://www.blocket.se/stockholm/Valvard … 11&w=3
http://www.blocket.se/vi/28181644.htm

tack på förhand för all hjälp smile

MVH
Gurkmeja

Svårt att förklara eller guida en "oerfaren" (intet illa menat) till att kunna avgöra skicket på en bil. Det finns ingen möjlighet att göra ett M-test hos Motormännen eller Bildiagnos hos Svensk Bilprovning?

Då går personal som vet vad de skall kolla efter igenom bilen och skriver ett protokoll. Bra hjälp vid ett bilköp och definitivt värt de 1500:- ett sådant kostar.

Det är mitt tips! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
gurkmeja
3 juli 2010 · 23 Inlägg

Rquired skrev:

gurkmeja skrev:
Tjenare, var ett tag sedan jag skrev i tråden. Men tänkte att det var bättre att "bumpa" upp denna lite äldre än att starta en helt ny.

Jag har hittat två bilar som jag ska och se på till veckan, men eftersom varken min far eller mor är särskilt duktiga på bilar så vet jag inte riktigt vad exakt det är jag borde kolla efter, så som gömda fel etc.
Någon som skulle vilja vara hygglig och hjälpa mig med detta?

Bilarna i fråga är dessa två:
http://www.blocket.se/stockholm/Valvard … 11&w=3
http://www.blocket.se/vi/28181644.htm

tack på förhand för all hjälp smile

MVH
Gurkmeja

Svårt att förklara eller guida en "oerfaren" (intet illa menat) till att kunna avgöra skicket på en bil. Det finns ingen möjlighet att göra ett M-test hos Motormännen eller Bildiagnos hos Svensk Bilprovning?

Då går personal som vet vad de skall kolla efter igenom bilen och skriver ett protokoll. Bra hjälp vid ett bilköp och definitivt värt de 1500:- ett sådant kostar.

Det är mitt tips! smile

Haha, ja jag vet själv att jag är oerfaren smile. Alla börjar vi någonstans. Så det är då ingen fara att kalla mig det.

Visste faktiskt inte om att man kunde göra så, ska testa. Man kanske kan säga till säljaren något stil med att "om de hittar något fel som inte säger till om så betalar du, men om allt är som det ska så betalar jag", och jag menar då avgiften för att de ska kolla igenom bilen. Kan detta tyckas rimligt?

Tack för tipset rquired!

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
4 juli 2010 · 3 585 Inlägg

gurkmeja skrev:

Rquired skrev:

gurkmeja skrev:
Tjenare, var ett tag sedan jag skrev i tråden. Men tänkte att det var bättre att "bumpa" upp denna lite äldre än att starta en helt ny.

Jag har hittat två bilar som jag ska och se på till veckan, men eftersom varken min far eller mor är särskilt duktiga på bilar så vet jag inte riktigt vad exakt det är jag borde kolla efter, så som gömda fel etc.
Någon som skulle vilja vara hygglig och hjälpa mig med detta?

Bilarna i fråga är dessa två:
http://www.blocket.se/stockholm/Valvard … 11&w=3
http://www.blocket.se/vi/28181644.htm

tack på förhand för all hjälp smile

MVH
Gurkmeja

Svårt att förklara eller guida en "oerfaren" (intet illa menat) till att kunna avgöra skicket på en bil. Det finns ingen möjlighet att göra ett M-test hos Motormännen eller Bildiagnos hos Svensk Bilprovning?

Då går personal som vet vad de skall kolla efter igenom bilen och skriver ett protokoll. Bra hjälp vid ett bilköp och definitivt värt de 1500:- ett sådant kostar.

Det är mitt tips! smile

Haha, ja jag vet själv att jag är oerfaren smile. Alla börjar vi någonstans. Så det är då ingen fara att kalla mig det.

Visste faktiskt inte om att man kunde göra så, ska testa. Man kanske kan säga till säljaren något stil med att "om de hittar något fel som inte säger till om så betalar du, men om allt är som det ska så betalar jag", och jag menar då avgiften för att de ska kolla igenom bilen. Kan detta tyckas rimligt?

Tack för tipset rquired!

Svårt. visst på grova fel som skulle göra att den inte får vistas på allmän väg (ej gå igenom bilprovningen) Men man hittar ju alltid små fel på en bil. hittade 5st anmärkningar på kompisens spitt nya volvo v50. En normal svensson kanske inte ser dem men köper man en ny bil så ska inte saker sitta på 3/4delar eller en stope ha skitiga avtryck efter fingrar. eller vara dåligt lackade....

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Rquired Allmänt envis
4 juli 2010 · 12 512 Inlägg

ToTTeN skrev:

gurkmeja skrev:

Rquired skrev:

Svårt att förklara eller guida en "oerfaren" (intet illa menat) till att kunna avgöra skicket på en bil. Det finns ingen möjlighet att göra ett M-test hos Motormännen eller Bildiagnos hos Svensk Bilprovning?

Då går personal som vet vad de skall kolla efter igenom bilen och skriver ett protokoll. Bra hjälp vid ett bilköp och definitivt värt de 1500:- ett sådant kostar.

Det är mitt tips! smile

Haha, ja jag vet själv att jag är oerfaren smile. Alla börjar vi någonstans. Så det är då ingen fara att kalla mig det.

Visste faktiskt inte om att man kunde göra så, ska testa. Man kanske kan säga till säljaren något stil med att "om de hittar något fel som inte säger till om så betalar du, men om allt är som det ska så betalar jag", och jag menar då avgiften för att de ska kolla igenom bilen. Kan detta tyckas rimligt?

Tack för tipset rquired!

Svårt. visst på grova fel som skulle göra att den inte får vistas på allmän väg (ej gå igenom bilprovningen) Men man hittar ju alltid små fel på en bil. hittade 5st anmärkningar på kompisens spitt nya volvo v50. En normal svensson kanske inte ser dem men köper man en ny bil så ska inte saker sitta på 3/4delar eller en stope ha skitiga avtryck efter fingrar. eller vara dåligt lackade....

Precis, de kommer garanterat att hitta ett par fel under M-testet. De går igenom allt, och noterar allt från dörruppslag till oljeläckage. Men kanske ni skulle kunna betala hälften var eller något?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang