Volvo 745GLT -89 Startproblem (Nått med startmotor)

ExXtr3me Kiss my palewhite ass
6 juli 2010 · 1 898 Inlägg

Hände i söndags att den inte startade..

Morsan körde hem bilen ifrån jobbet och allt funkade bra, sen ungefär 1-2 timmar efter att jag skulle köra så funkar det inte alls.
Vrider till startläge, det bara klickar. All belysning funkar som det ska.

Finns de nå startrelä i dessa kärror?

Vi har prövat med att lägga ström direkt ifrån batteri men det händer ingenting iallafall, solenoid?
Även om det skulle finnas nå startrelä så ska väl det snurra om man kör direkt ifrån batteriet?

Vi har även mätt spänningen fram till startmotorn och den är stabil! Det finns spänning dit.


Låter som solenoid?

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
terg
6 juli 2010 · 23 Inlägg
Dubs I got Dubs!
6 juli 2010 · 2 423 Inlägg

När man råkar ut för liknande saker så finns det några saker som man kan göra, knacka på startmotorn med en gummiklubba kan tex hjälpa. En sak som jag tycker att man kan göra är att ha en annan person som hjälper till, sedan plockar man fram multimetern och mäter på två ställen; batteriet och startmotorn.

En person mäter på batteriet, när den andra vrider nyckeln i startläge, och ser om spänningen sjunker mycket. Om spänningen bara sjunker till tex 11,5-12V fastän startmotorn klickar/inte går så får inte startmotorn spänning på något sätt.

Nästa ställe att kolla är anslutningen på solenoiden, där kabeln från tändlåset sitter. Gör samma sak som förut, en mäter på solenoidstiftet medan den andra vrider nyckeln i startläge. Kommer det spänning fram till stiftet fastän startmotorn klickar/inte går så sitter felet troligen inuti solenoiden, tex brända/oxiderade kontaktytor. Kommer det inte fram spänning till stiftet eller själva kabelkontakten så får man kolla den kabeln eller tändlåset/säkringsdosa, beroende på var kabeln kommer ifrån.

Men om spänningen sjunker under 11V eller mer fastän startmotorn bara klickar så kan det bero på två saker. Dels kan batteriet vara dåligt, men då brukar spänningen sjunka väldigt mycket, ner mot 9V eller lägre. Dels kan startmotordrevet fastna och det kan man kolla genom att mäta med en tångamperemeter hur stor ström som går genom batteripluskabeln.

Startmotorn på en vanlig normalstor bensinmotor brukar kunna dra runt 100-150A vid vanliga sommartemperaturer. Om den drar uppåt 300A så är det något fel och en orsak kan vara att drevet har fastnat mot kuggkransen på svänghjulet, det kan ha blivit kortslutning i en lindning också.
Enklast är att ta loss startmotorn och testköra den i fria luften och se hur den beter sig, om drevet verkar kärva eller liknande. Att öppna solenoiden och putsa upp kontaktytorna är aldrig fel, det blir bränt ganska lätt eftersom det går hög ström genom dem.

Senast redigerat av Dubs (6 juli 2010)

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang