6015
Sök

Volvo 360 gls 86:a vill ej gå på tomgång när den är kall

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
Skriver och kollar om nån vet någon om min fars volvo 360 gls??

Den vill inte gå på tom gång när den är kall

Den går ryckigt på jämna hastigheter Men hur bra som hellst vid fullt gaspådrag

han har bytt stiften och nya tändkablar. böt förgasare i veckan och det vart nästan sämre =P

så nu behöver han ha hjälp med vad det kan vara för fel så han kan fixa det.

/ Johan

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
FLindgren skrev:
kallstarts ventil?

Öhh?? hmm jag har faktiskt ingen aning, vad betyder det då? =P

21 761 Inlägg
23 oktober 2008
Eftersom bilen har förgasare så finns det ingen kallstartsventil.

Vet du vilken motortyp bilen har och vilken sorts förgasare?

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Eftersom bilen har förgasare så finns det ingen kallstartsventil.

Vet du vilken motortyp bilen har och vilken sorts förgasare?

Nej inte nu, men jag kan ta reda på det i morgon. sen lågger jag in det här då.

Den har ju bara gått 13 tusen oxå så den är ju fin i motorn men det fungerar ju inte som den ska haha.

Supraman
2 300 Inlägg
23 oktober 2008
det en väl en 200K motor i den? E förgasaren injusterad som den ska? dom slits och måste justeras om med jämna mellanrum.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

21 761 Inlägg
23 oktober 2008
Kom felet helt plötsligt eller har det kommit successivt?
Senast redigerat av Drönirettab (23 oktober 2008)

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
24 oktober 2008
Trådstartare
Nej det var väll så när han köpte den i sommras tror jag. nån gammal tant hadde kört typ 300 mil max om året i ett par år.

Men iallafall är det en b200 k motor i den och det sitter en SOLEX förgasare på. den är inte ny ny. men det vore ju konstigt om 2 förgasare hadde samma fel. så det bör ju inte vara förgasaren tongue

21 761 Inlägg
24 oktober 2008
Nu kan jag ingenting om den där förknasaren, men i Haynesboken till 240 så står det litegrann om Solex-Cisac. Enligt en skiss så finns det en "termistor" som tydligen förvärmer tomgångskanalerna, där ska det sitta en kabel. Det är en flatstiftsanslutning på förgasarfoten rakt under blandningsskruven som kabeln ska sitta på.

Kolla om det sitter en kabel där, något annat förslag har iaf inte jag.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
24 oktober 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Nu kan jag ingenting om den där förknasaren, men i Haynesboken till 240 så står det litegrann om Solex-Cisac. Enligt en skiss så finns det en "termistor" som tydligen förvärmer tomgångskanalerna, där ska det sitta en kabel. Det är en flatstiftsanslutning på förgasarfoten rakt under blandningsskruven som kabeln ska sitta på.

Kolla om det sitter en kabel där, något annat förslag har iaf inte jag.

Okay tack ska kolla upp det smile om det inte sitter nån kabel där så bör det alltså göra det?

21 761 Inlägg
24 oktober 2008
Ja, jag antar det åtminstone. Står dock inget specifikt om just den grejen tyvärr.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
24 oktober 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ja, jag antar det åtminstone. Står dock inget specifikt om just den grejen tyvärr.

Tusan haha. kollade med farsan nu, och den kabeln satt där. han var helt säker eftersom att han böt förgasaren i förra veckan =S

Vad tusan kan det då vara för fel? hmm..

en svår nöt att knäcka =P

21 761 Inlägg
24 oktober 2008
Jag antar att det borde finnas spänning där när tex tändningen är påslagen, ni kan ju kolla det om ni vill men det har kanske inget med felet att göra ändå.

Har du frågat på Volvo 300 forumet?

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
24 oktober 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag antar att det borde finnas spänning där när tex tändningen är påslagen, ni kan ju kolla det om ni vill men det har kanske inget med felet att göra ändå.

Hmm nej . visste inte ens att det fans =P ska leta på det och fråga där smile

21 761 Inlägg
24 oktober 2008
Det finns forum för nästan varje bilmodell. smile

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
24 oktober 2008
Trådstartare
Dark_Angel skrev:
Drönirettab skrev:

Hmm nej . visste inte ens att det fans =P ska leta på det och fråga där smile

Fast bara en fråga? haha hur tusan hittar jag på det då? =P

21 761 Inlägg
24 oktober 2008

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
24 oktober 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
www.300power.com/forum/

Googla. smile

haha tack big_smile

1 Inlägg
8 juli 2010
Drönirettab skrev:

Om du kollar förgasaren fram i från från förar sidan. Nära förgasarreglagen på samma sida så sitter det en annan reglage av plåt som rör sig lite när du petar på den med skruvmejsel på den ena änden så tar den stopp det sitter en m3 gängad skruv med en svart plast på som man kan peta bort när du gjort det så kan du under i från justera den och samtidigt när varven går upp så kompenserar du ner från andra sidan den skruven som det sitter fjäder på om vi pratar om den runda förgasaren volvo360 original den stora runda förgasaren. Men var försiktig efter som reklagen som du justerar har troligen blivit sliten och därför blir tvungen att lura motorn att gå med rätta varv 900 +-50 för när man justerar luften justerar man också blandningen ha koll på värmen speciellt co halten så den inte går under 7 någorlunda beror på hur den får bränslen annars så kan man försöka fixa reglagen den sitter på nogot vis ihop kopplad med gas reglagen inte helt säker om fjädern kan orsaka felet men kolla den för säkerhets skull

Sök