Ryckningar vid gaspådrag audi a3-00

fwd
22 juni 2010 · 137 Inlägg

Hej, köpte för ett tag sedan en audi a3 -00 1,8t och efter ett tag så började den rycka nå jävulskt när man gav mycket gas. Har 3 månaders trafiksäkerhetsgaranti så dom gjorde en felsökning och konstaterade att luftmassamätaren var trasig så den byttes ut. Felet försvann i 2 dagar började så smått komma tillbaka igen, nu rycker den oftare än den brukar och jag börjar bli hyffsat less. I lördags var det störtregn hela dagen här och då ryckte den hela tiden när man gasade. Är det torrare ute så kan det hända 1 av 5 ggr man trycker på.

Kan tillägga att bilen är chippad från tidigare ägaren.

En annan sak är att om man ligger i 45-50km/h så blir det som att det börjar vibrera i gaspedalen och det blir lite "ekande" ljud i bilen.

Någon som har några förslag?

Senast redigerat av fwd (22 juni 2010)

volvo-racer
22 juni 2010 · 724 Inlägg

Kolla alla tryck slangar först. bränslefilter byttes när? tändstiftens kondition?  rycker den hela tiden eller när den börjar ladda?

fwd
22 juni 2010 · 137 Inlägg

Den rycker i princip bara när det är fuktigt ute och när laddtrycket börjar komma.

Senast redigerat av fwd (22 juni 2010)

AEN
22 juni 2010 · 686 Inlägg

har du kollat tändspolarna?
att dom sitter som dom ska och att ingen fukt kan tränga in... vet inte exakt hur det ser ut i just din motor men jag misstänker det är brytarlös tändning med dom underbara stavarna till tändspolar... Om det är sådana och fukt tränger ner till tändstiften så kan det bli problems smile

Senast redigerat av AEN (22 juni 2010)

AEN
23 juni 2010 · 686 Inlägg

EFter att jag själv nu råkade ut för det ordentligt så kan jag nästan lova att det är en av tändspolarna som gett eller snart ger upp helt...

Hade kraftigare rycknignar fast inte lika frekventa förut... kändes som att den tvekade fram och tillbaka med laddet typ...
Nu så blev det en mer vibrationsaktig effekt och jag svängde in på mekonomen... dom kopplade upp den och fick fram 2 felkoder på cylinder 4... tror det var både konstant och även tillfällig misständning på 4ans cyl... (kommer ej ihåg exakt vad det stog i displayen)
Byte 4ans spole och nu går den bra igen... ska byte resterande i morgon då dom bara hade 1 st inne...

Så jag lägger mina pengar på ett det är samma för dig... tändspole

fwd
23 juni 2010 · 137 Inlägg

Ska fara förbi o låta en firma koppla upp den. Tidigare när luftmassan byttes gav den inget på tändspolarna men nu ska dom kolla om någon "släckt ner" felkoden på någon tändspole.

AEN
23 juni 2010 · 686 Inlägg

Du skulle ju krast sätt kunna plocka bort en spole i taget och testa och köra lite... bilen kommer ju gå skit, men då vet du ju vilken spole som framkallat misständningarna... om det är en trasig spole och du kopplar bort rätt så kommer den ju inte rycka... om det nu är tändspolarna.. annars kommer ju problemet kvarstå ändå

fwd
8 juli 2010 · 137 Inlägg

Var förbi firman igår, ingen felkod var släckt men dom beställde hem 4 nya tändspolar som ska komma idag eller imorgon. Ska bytas asap dom kommer.

Spontan fråga bara, KAN det ha med chippningen att göra att den rycker? Dock gjorde den inte det i början när jag köpte den, men är det någonting som kan hända?

AEN
8 juli 2010 · 686 Inlägg

Ska låta det vara osagt, men det kan vara svänghjulet som inte pallar med riktigt...
Jag har likande nu igen, men inte som vibrationer utan mer som sporadiska ryckningar... du kan läsa mer på http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=183954

Vad som skulle kunna föranleda att det är mer när det är fuktigt ute är ju att insugsluften blir fuktigare och det gillar motorn = bättre effekt... gäller även när det är kallare ute för då är insugsluften kallare...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang