5734
Sök

Trafikfråga ang. väjningsplikt gentemot trafikanter i rödljus

484 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
Hej.

Har en liten fråga här.
Jag har försökt att rita ett scenario som kan uppstå en bit ifrån där jag bor.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/-------image.jpg

Jag åker i min illa röda golf som på bilden och kommer fram till ett rödljus, det blir grönt och jag ska köra...

När jag ska svänga vänster som jag har visat så har föraren av den blåa bilen företräde oavsett om man ska köra rakt fram eller svänga höger in på vägen som jag ska in på, för att han får också grönt ljus.

Fast ibland när man ska svänga ner till centrum här så uppstår samma scenario, fast då har dem rött när jag har grönt, och vise versa, jag behöver alltså inte lämna företräde för någon trafik i det fallet.

Hur vet man om man ska lämna företräde eller inte?
Hoppas någon vänlig själ har lust att förklara för mig smile

Föddes till att älska Volvo.

8 928 Inlägg
17 juli 2010
Är det inte uppenbart när du ska lämna företräde?
Står bilen still kan man ju dra slutsatsen att det är rött och kör den så har han grönt....
Har inte under mina år i trafiken märkt att det skulle vara ett problem.

Fotograf på Tierp iDag

484 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
Hamilton skrev:
Står bilen still kan man ju dra slutsatsen att det är rött och kör den så har han grönt....

Jag har bara haft körkort i lite mer än 1 år och har uppenbarligen inte lika mycket trafikvana som du har, så det är inte lika lätt för mig att förstå sånt smile

Bilskadeentusiast
291 Inlägg
17 juli 2010
bara jag som tycker du kör i fel fil och mot trafiken.

8 928 Inlägg
17 juli 2010
sterge skrev:
Hamilton skrev:

Jag har bara haft körkort i lite mer än 1 år och har uppenbarligen inte lika mycket trafikvana som du har, så det är inte lika lätt för mig att förstå sånt smile

När du närmar dig korsningen och det är grönt kan du iakta mötande bilar och saktar dom ner så är det rött i annat fall har dom också grönt.
Alla är vi nybörjare i början och du lär dig med tiden att "läsa av" trafiken.

Fotograf på Tierp iDag

484 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
KBerglund skrev:
bara jag som tycker du kör i fel fil och mot trafiken.

Jag har missat att rita en fil till vänster om min lilla röda söta golf, det är en refug mellan min bil och filen som jag har missat att rita. roll
Men annars ska det vara rätt, tror jag tongue
Senast redigerat av sterge (17 juli 2010)

Rumpmas
3 860 Inlägg
17 juli 2010
Många gör ju så också att de i din situation åker ut i korsningen (förbi stopplinjen) på grön signal och inväntar de motstående bilar som har företräde. Tänk på att detta är en mindre lyckad manöver om kön på andra sidan är lång. Då blir du ju kvar mitt i korsningen när du fått rött ljus. Det har man ju råkat ut för ibland när man kommer från höger eller vänster i din exempelbild, att det står bilar i korset när man får grönt ljus.

9 108 Inlägg
18 juli 2010
Säker på att du inte har grön pil (eller att mötande har röd pil) när du är ensam om att få svänga "mot centrum"? Grön pil innebär ju att det bara är du som har grönt. Är det en vanlig grön signal när du svänger vänster så brukar alltid mötande också ha grönt, och således ska de ha företräde om du svänger vänster. Svänger du höger däremot har du såklart företräde.

Vart ligger "mot centrum" förresten? Svårt att veta.

Sök