Köpråd: Första bil max 130,000:-

Rquired Allmänt envis
16 juli 2010 · 12 512 Inlägg

alongusername1 skrev:
Jag är beredd att hålla med om att BMW är roligare att köra på sommaren, speciellt när det är fint väder som nu. Men som allroundbil känns Audin som ett bättre val, men det är svårt att säga då jag inte kört någon 330 några längre sträckor...

Men jag förstår inte varför, om vi för ett tag struntar i hur respektive bil är att köra så är en Audi lika praktisk och bekväm som en Bmw. Och om vi återgår till att köra så är Bmw, som du själv skrev, en helt annan bil att köra på torrt underlag och rolig vintertid om än inte lika... "effektiv"(?).

OM man tycker fyrhjulsdrift är något att ha, och ser det som ett måste på vintern så finns Bmw även den med fyrhjulsdrift. Skillnaden är att en fyrhjulsdriven Bmw uppträder och upplevs lika balanserad och kommunikativ som en bakhjulsdriven. (även om det förstås är skillnad om man gör en direkt jämförelse)

Och Bmw´s fyrhjulsdrift är minst lika bra, om inte bättre än quattro. Så tycker man det är värt att offra känsla och kanske 1dl/mil för att komma iväg lite snabbare från rödljusen vintertid är Bmw IX ett likvärdigt alternativ med Audi quattro, med den enda skillnaden att en sådan är fan så mycket roligare

*"Allroundbil" tolkar jag "till vardags" eller "året om", om det är rätt?*

Senast redigerat av Rquired (16 juli 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Alex_M Steker som aldrig förr
16 juli 2010 · 503 Inlägg

kan ju säga direkt nu att ska du ha en fyrhjulsdriven bmw så ska du ju inte ha en 325 ix. den är inte särskilt rolig att köra på vintern OM man nu skulle få för sig att dra ut å leka. då skulle ja nog satsa på en med mer krut i. eller en Audi A4 me 220hk motorn.

8-)
Rquired Allmänt envis
16 juli 2010 · 12 512 Inlägg

Alex_M skrev:
kan ju säga direkt nu att ska du ha en fyrhjulsdriven bmw så ska du ju inte ha en 325 ix. den är inte särskilt rolig att köra på vintern OM man nu skulle få för sig att dra ut å leka. då skulle ja nog satsa på en med mer krut i. eller en Audi A4 me 220hk motorn.

En 325ix kan ju knappast påstås vara slöare än någon annan 190hp bil? Räcker inte den effekten när det är halt vet jag inte vilka krav man har, i halka behövs inte mycket effekt för att det skall bli roligt men 325ix får trots allt räknas som en motorstark bil...

Men som alternativ finns 330iX, 231hp och ett ordentligt temperament om man nu tycker knappa 30hp (192-220hp för Audin enligt ovan) eller mer gör hela skillnaden mellan en tråkig och en rolig bil...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
f4bb3
17 juli 2010 · 62 Inlägg

Alex_M skrev:
kan ju säga direkt nu att ska du ha en fyrhjulsdriven bmw så ska du ju inte ha en 325 ix. den är inte särskilt rolig att köra på vintern OM man nu skulle få för sig att dra ut å leka. då skulle ja nog satsa på en med mer krut i. eller en Audi A4 me 220hk motorn.

köper man en bil för över 100k som första bil tror jag man inte ¨åker runt och kassar på vägarna dirr. och för att de ska släppa på snö behöver du inte direkt 300hp.

Saab 93 Tid 2,2 SS "K-berga power" (2003)
caromania Forummoderator
17 juli 2010 · 9 296 Inlägg

Att det alltid ska spåra ur... roll

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
mange_240
18 juli 2010 · 1 562 Inlägg

http://www.blocket.se/goteborg/Chevrole … =4&w=3

skulle inte tvekat en sekund, i din sits dessutom skattefri.

f4bb3
18 juli 2010 · 62 Inlägg

caromania skrev:
Att det alltid ska spåra ur... roll

http://www.facebook.com/?ref=logo#!/gro … amp;ref=ts

titta på orginal filmen i den här gruppen;) så har du någon som säger spåra inte wink!! skit kul:P

Saab 93 Tid 2,2 SS "K-berga power" (2003)
Emilius Avstängd
18 juli 2010 · 1 714 Inlägg

f4bb3 skrev:

Alex_M skrev:
kan ju säga direkt nu att ska du ha en fyrhjulsdriven bmw så ska du ju inte ha en 325 ix. den är inte särskilt rolig att köra på vintern OM man nu skulle få för sig att dra ut å leka. då skulle ja nog satsa på en med mer krut i. eller en Audi A4 me 220hk motorn.

köper man en bil för över 100k som första bil tror jag man inte ¨åker runt och kassar på vägarna dirr. och för att de ska släppa på snö behöver du inte direkt 300hp.

Precis. Köper man en fin bil för 130 tusen så kan man välja precis vad som helst,
även en kompressormatad chevelle, för inte är man väl så dum så man sabbar den i sveriges saltade skitlandskap på vintern?

Att köpa volvo eller audi för att man inte ska ha dåligt samvete att köra den även på vintern är om möjligt ännu mer puckat än att köpa dem för att man gillar dem..

Vinterbilar kostar inte 130 tusen, vinterbilar ligger på 1300kr och heter volvo 240, 740, ford sierra..

Vill man ha nåt kul att leka med på vintern så blir det ju inte samma sak som en sommarbil,
då skillnaden är som på banracingbilar och rallybilar ungefär. Vad ska du med en 3dm hög evo med spikdäck, rensad inredning och jättestänklappar till på sommaren, och vad ska du med en bmw cab till på vintern?

Emilius Avstängd
18 juli 2010 · 1 714 Inlägg

caromania skrev:
Att det alltid ska spåra ur... roll

Förklara för mig vart det spårat ur?
I mina ögon så diskuteras fortfarande bästa bilvalet under 130 tusen.

Emilius Avstängd
18 juli 2010 · 1 714 Inlägg

Kompz0r skrev:

Emilius skrev:
Vad ska du med turbon till egentligen? om du tror att det innebär att du klarar att köra ifrån alla bmw hemma på byn så kan du ju ge upp detta med bilar, eller åtminstone fråga nån annanstans än ett entusiastforum lol
.

haha helt rätt!

Nej jag tycker inte du ska köpa någon 100k+ bil till att börja med, börja med en volvo 940, eller varför inte en BMW 320,323,325 eller någon ifrån 5 serien? ;o There's nothing wrong with style!

Håller med denna gossen, jag är påväg och ska skaffa en E34 540ia,
och vad får man för dessa 18 tusen man lägger ut?
En fräsch fin rostfri bmw med snygg lack och fett utseende,
V8, 4 kamaxlar, 32 ventiler, 286hk, diffbroms, delad bakaxel, ABS, servostyrning, centrallås, elhissar runtom, taklucka, elspeglar, sätesvärme lite här o var, färddator, antispinn, bla bla bla..

Lägg 110 tusen på fälgar och kompressorkit, avgas o annat kul till motorn, jag tror knappast du har tråkigt.

Skillnaden mot en -06 audi? Mindre hästar och nån softclosefunktion, nyare bil typ? lol

Senast redigerat av Emilius (18 juli 2010)

caromania Forummoderator
18 juli 2010 · 9 296 Inlägg

Emilius skrev:

caromania skrev:
Att det alltid ska spåra ur... roll

Förklara för mig vart det spårat ur?
I mina ögon så diskuteras fortfarande bästa bilvalet under 130 tusen.

Gör det?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
f4bb3
18 juli 2010 · 62 Inlägg

Emilius skrev:

caromania skrev:
Att det alltid ska spåra ur... roll

Förklara för mig vart det spårat ur?
I mina ögon så diskuteras fortfarande bästa bilvalet under 130 tusen.

haha mkt sant:)!

Saab 93 Tid 2,2 SS "K-berga power" (2003)
Danne_gg KTH Ingenjör;)
18 juli 2010 · 391 Inlägg

Tycker helt klart att  du ska slå till på en fin och modern första bil om du har råd! Säkrare, roligare och du kanske tänker mer än en gång innan du riskerar att skrota bilen i ett träd när det är stora pengar involverade? Att du skrotar bilen är ju egentligen skitsamma, det är bara lite plåt... Och jag skrotar hellre ett träd i min A4 än en gammal risig Volvo... För i bilen sitter det något mer värdefullt än NÅGON bil... JAG själv och kanske även nära vänner till mig...

Four rings to rule them all!
alongusername1
19 juli 2010 · 7 Inlägg

Jag ska krypa till korset och revidera min rekommendation om att köpa Audi. Var nämligen och provkörde den här http://www.blocket.se/stockholm/Audi_A4 … 11&w=3 häromdan och den var inte alls speciellt rolig att köra. Så jag drog och testade 2st olika 330 och det var fan skillnad. Så nu är jag en BMW bög istället smile

Blomsterberg plattsättare!
19 juli 2010 · 804 Inlägg

Köp dig en volvo s60 t5:a dom är sjukt roliga att köra och sitter väldigt bekvämt i dom smile har haft min i 2år nu och har inte varit något bekymmer med den!!

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se
Emilius Avstängd
19 juli 2010 · 1 714 Inlägg

alongusername1 skrev:
Jag ska krypa till korset och revidera min rekommendation om att köpa Audi. Var nämligen och provkörde den här http://www.blocket.se/stockholm/Audi_A4 … 11&w=3 häromdan och den var inte alls speciellt rolig att köra. Så jag drog och testade 2st olika 330 och det var fan skillnad. Så nu är jag en BMW bög istället smile

Haha så komiskt, en som verkligen testat båda delarna och då naturligtvis även fattade hur det fungerar lol

Emilius Avstängd
19 juli 2010 · 1 714 Inlägg

caromania skrev:

Emilius skrev:

caromania skrev:
Att det alltid ska spåra ur... roll

Förklara för mig vart det spårat ur?
I mina ögon så diskuteras fortfarande bästa bilvalet under 130 tusen.

Gör det?

Absolut, ja tyvärr finns ju fortfarande dem som kommer och sabbar tråden med att försöka hävda att köper man den nyaste v70n man får för dem pengarna så blir man lycklig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang