Opel manta Gt/e -87 går dåligt!

Nicholask46
19 juli 2010 · 6 Inlägg

Tjena!
Jag har en Opel manta gt/e -87 Som har börjat gå lite dåligt. När jag köpte den gick den jätte bra/fint i ca 2 veckors tid, Sen En kväll för typ 3 v när jag var påväg hem så började den misstända å gå på 3 Cylindrar, Men såfort man kom upp i högre varv så gick den på 4 cylindrar igen.
Nu det senaste så går den bara på 3 cylindrar, Men kan släppa ibland på höga varv (alltså gå på 4 cylindrar) Fast det är ytterst sällan.

Har kollat stiften å dom är schyssta, verkade som att ena tändkabeln var sönder så satte dit nya tändkablar men när jag startade bilen så gick den fortfarande bara på 3 cylindrar och jag fick en rejäl stöt när jag nuddade karossen, Hörde också ett litet tickande ifrån en kabel typ? Vad kan det bero på ? ^.-

Tänkte höra först om det är nått kanske "lite" Lättare fel innan man provar byta ut tändsystemet, Med rotor/stift osv.

Tacksam för svar! smile Mvh/ Nick

Saab 9-5Ng Aero "Silversara" (2011)
Newport
19 juli 2010 · 100 Inlägg

Hör du ett tickande från en kabel och att du fick en stöt när du tog i karossen så slår gnistan över från nån kabel till jord.
Kolla kabeln som går från tändspolen, brukar oftast va den som slår över till nånting på tändspolen eller i närheten.
Och du inte hittar det med ögat så får du känna dig fram wink

Nicholask46
21 juli 2010 · 6 Inlägg

var ute å pillade lite,kollade kablar osv. Tändspolen satt rätt dåligt, så satte dit den ordentligt, Så nu får den bra jord, Det tickande ljudet i ena tändkabeln är borta men den går fortfarande bara på 3 cylindrar, och 4 på höga varv.
Kan det vara stiften som är dåliga ändå? Kollade som sagt på dom, å de var rätt schyssta..

Saab 9-5Ng Aero "Silversara" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang