Hejsan!
Har ett problembarn som krånglat för mycket senaste tiden!
Då jag köpte bilen var den körd 36tkm och började genast krångla.. bromsar, vattenpump m.m.
Historien börjar med att bilen gav varningstexten "Emission workshop", hade den till märkesverkstad x-antal ggr, och de skruvade på någon ventil som skulle "föra avgaserna åter till förbränning". Denna ventil byttes efter några återfall (dyrt), men nu krånglar det igen!
Bilen går förövrigt som en klocka och är nu körd ca 85tkm.
Kommer ofta söt "varm oljedoft" in i kupen när man stannar in för tex rödljus. Granskade lite under huven och märkte att "yrkesmännen" lyckats ha av ett rör liknande detta
http://uk-mkivs.net/forums/p/309798/206 … px#2065106 och lappat med TEJP!! Fixade själv temporärt med slangklämma och nollade felminnet, gick bra i ca 1200km men nu klagar den med "Emission workshop" igen (dålig fix?). Kan allt detta (oljedoft + Emission workshop) bero på denna slang? och inte den där ventilen?
Vidare tycker jag att bilen drar periodvis MYCKET olja (ca 1dl/100km). Jag använder Castrols Longlife olja som rekommenderas av VW. Bilen läcker inget uppenbart (ingen pöl) och ryker inte onormalt. Med kall motor kan det komma lite svart rök då man gasar iväg men annars inget avvikande! VW service tycker att oljeförbrukningen är ok!

Vad kan vara fel? Skall jag göra mig av med "Problembarnet"?