Såg idag när jag tvättade bilen att det var blött av olja under bilen. Jag öppnade huven och lokaliserade läckan, slangen som går in i vänstra sidan av kylaren (sätt framifrån) läcker olja i kopplingen. Går denna slang till turbon? Vad kan en sådan kosta? Tips vid byte....?
Turbobilarna har en oljekylare i ena gaveln av vattenkylaren. Har för mig att slangen går till tråget, men är inte helt säker. Kollla så det inte är clipshylsan (kan inte förklara bättre, är ett metallclips som håller fast slangen i kylaren) som har lossnat/glappat upp lite. Om det är det clipset som är uselt så kostar det nog inte mycket att byta.
Okej, jag förstår. Har ingen aning vad en ny slang kostar tyvär. Vid byte får du räkna med att det mesta av oljan som finns i oljekylaren kommer att rinna ut (om du inte har sån tur att det var den övre slangen?) så ha ny olja hemma kan ju vara bra när det är dags att byta.
slangarna kostar 650kr st på volvo och då är det inkl o-ring occh clips. Jag har beställt nya då min bil läcker olja ifrån slangen vilken vet jag inte men lika bra att byta ut båda.
Frågar här, min bil dricker verkligen upp all min olja!
Körde ner itll vimmerby, köpt lite olja.. Kör tillbaka då är den HELT slut. Så då har den druckit 1 liter, på 2 mil.
Lägger mig under bilen och kollar, hittar att det läcker ifrån oljekylarslangen som går som ett C över fram balken. å de droppar rätt bra. Men nu är min fråga, vad kommer detta att kosta att lämna in på verkstad ungefär?