Slänga in GLT-motor i en SE (volvo 855 -95)

breakaleg
3 augusti 2010 · 59 Inlägg

Tjena bullen. Nu har breakaleg gått och fått en inkomst som gör att han har mer pengar än han hinner göra åt, varvid allsköns konstiga planer har börjat ta vid.

Jag har funderat på att slänga i en GLT (20V) i min SE, då den börjar bli måttligt trött och lite mer effekt på 1,5ton hade inte varit fel.

Vad går kostnaden på här för ett byte i borås-området? Blir på firma då, då jag inte har den blekaste om hur fan proceduren går till, vad finns det för ställen som gör detta ingrepp? Är det ens möjligt? Har SBP något att gnälla över här?

Kan få loss en motor för ca 6-10k som inte är i allt för dassigt skick. Så det är mest arbetskostnaden/jobbet som är relevant.

Att köpa annan bil är finns inte på kartan då jag redan spenderat X antal tusen på på lite väghållning för en vecka sedan. Har dessutom utvecklat en nästintill pervers dragning till min älskade gröna kombi.

Tack på förhand \\Break

............ajavisst.
Sharky
3 augusti 2010 · 10 287 Inlägg

Det står i stora feta klistrade motorbytestråden:

Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare
Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat, dvs bilen måste avgastestas i den körcykel som används. Det är ett dyrt och komplicerat test som man som privatperson i praktiken inte kan få genomfört. Det är alltså i praktiken omöjligt att byta motor i detta fall!

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Livetsommekaniker
3 augusti 2010 · 54 Inlägg

är inte SE och GLT snurran samma motor? har som för mig att de bra är styrdonet som skiljer...
om nu SE:n har variabelt insug den också....

Och bilprovningen har väl inget och gnälla över eftersom den bilen redan finns som std utförande med den motorn....Dock hade jag bara åkt på bilprovningen utan att säga något, eftersom motorerna ser exakt likadan ut kosmetiskt

Senast redigerat av _Korva_ (3 augusti 2010)

BMW 525TD (1994)
BMW 520 (1995)
Sharky
3 augusti 2010 · 10 287 Inlägg

Om du tittar på Breakaleg:s sida så står det "2.5 10V". Och om du tror att "bilprovningen har väl inget och gnälla över eftersom den bilen redan finns som std utförande med den motorn" så skiter tyvärr lagstiftarna fullständigt i det.
Det är därför vi har denna tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245 eftersom lagar inte alltid är logiska.

Sedan att man kan slinka igenom är en annan sak men rätt vad det är så är det någon som kollar och då sitter man där.

/Göran


_Korva_ skrev:
är inte SE och GLT snurran samma motor? har som för mig att de bra är styrdonet som skiljer...
om nu SE:n har variabelt insug den också....

Och bilprovningen har väl inget och gnälla över eftersom den bilen redan finns som std utförande med den motorn....Dock hade jag bara åkt på bilprovningen utan att säga något, eftersom motorerna ser exakt likadan ut kosmetiskt

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
wistfors Performance meck
3 augusti 2010 · 342 Inlägg

bara i med motorn släng på 10v kåpan istället för 20 v motorerna ser man ju ingen större skillnad på och sbp brukar inte vara vakna helatiden.... kan nästan lova att den kommer rulla igenom blankt iaf...
men man behöver ju inte ha sport luft på just vid bess så dom inte kollar onödigt mycket i motor rummet
lycka till Mvh viktor

945TurboMS
3 augusti 2010 · 261 Inlägg

Sitter det ett annat insug på 20ventilarn?   Passar det isådannafall med ett insug från 10v???

Har en trött gammal häck som skulle kunna behöva en översyn framöver ändå!   Men en 20v låter betydligt roligare (Ur effekt synpunkt)   Och ska man ändå "renovera"  Så kanske man "råkar" slipa lite grann i kanalerna samtidigt som man har ventilerna borta roll
Låter som man får ta en titt på skroten, å kolla lite motorer och sånt...

Förresten!   Vad skiljer sig på blocken, mellan 10v 20v??  (Förutom kolvarna då)  Tänkte om man kunde ta kolvar från 20v och stoppa i nuvarande 10v blocket, så kan ju inte sbp säga nåt om att man "bytt motor" iallafall   (Därmed inte sagt att man gjort en massa andra lustiga saker med den)

Stefan Varberg Supraman
3 augusti 2010 · 2 300 Inlägg

va fan, har du fått lite deg att spendera ta och köp dig en t5 om du fortfarande vill ha en 855 istället för att klydda med motorbyte och besiktningar osv. smile

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Marlboroman
3 augusti 2010 · 8 233 Inlägg

945TurboMS skrev:
Förresten!   Vad skiljer sig på blocken, mellan 10v 20v??  (Förutom kolvarna då)

Vattenpump och kamdrivningen inkl kamdreven, grenröret.

Sen lär man ju samtidigt tänka på att 10 och 20V har olika motorstyrningar så man åker på att byta kabelhärvan inkl boxar till motorn med.

Men jag är inne på Stefan Varberg's linje: har du pengar, byt bil istället.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
945TurboMS
3 augusti 2010 · 261 Inlägg

Marlboroman skrev:
har du pengar, byt bil istället.

Och det är tyvärr där skon klämmer!  Jag har inte några pengar (Inte sånna stora valörer iallafall)
Däremot har jag bra kontakter med den lokala skroten big_smile   Har nog sörplat i mig ett hundratal liter av deras kaffe!  Vilket även innebär väldigt förmånlig rabatt (köpa nydelar till deras inköpspris, momsfritt och sånt!)

Att skaffa en ny motor skulle i sådannafall inte innebära några större summor pengar i det fallet.....   (Är nog ändå tvungen å skaffa ny låda och koppling snart, samt att topppackningen känns lite vissen! Småpengar i sammanhanget att bygga ihop en ny motor då)

Det där med motorstyrningen känns däremot lite jobbigt!   Om jag kommer så långt, så får man väl helt enkelt börja studera elscheman och annat jox (Inget som jag är direkt ovan vid)




Eller så får jag återuppta den gamla planen, att hysta i en B230FK och bygga om den till biltransport......... (Vilket är tänkt å göra den dag reperationskostnaden överstiger värdet på bilen, eller när den inte vill gå igenom sbp längre)

M103
3 augusti 2010 · 1 570 Inlägg

Jag tycker skillnaden mellan SE och GLT är ganska liten. GLTn känns lite varvvilligare och SE är mer som en trög oxe. Men det skiljer väl typ 1 sekund till 100. Mycket jobb för lite ull sa gubben som klippte grisen smile.

Marlboroman
3 augusti 2010 · 8 233 Inlägg

945TurboMS skrev:
Det där med motorstyrningen känns däremot lite jobbigt!   Om jag kommer så långt, så får man väl helt enkelt börja studera elscheman och annat jox (Inget som jag är direkt ovan vid

Men lossar ju bara motorhärvan från säkringsboxen och utåt och sätter i den andra. Visst är det en del pillande, men inget oöverkomligt. Att försöka konvertera den befintliga härvan är ett värre jobb.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang