6070
Sök

Hjälp angående b230F (Motor i volvo 240!), Den blir helt ork-lös på högre varv!

270 Inlägg
3 augusti 2010
Trådstartare
Tjohej!

Det är så att min polare har en volvo 240 -88 med b230F motor, som nu har börjat beté sig jävligt underligt!

Först så va den "pigg" som vanligt, efter ett tag så börjar de låta jävligt lustigt o bilen blir helt ork-lös, det låter typ som om den drar luft så in i helvete någonstanns.

Han har bytt fördelarlock och luftmassemätare, samt rengjort filtret vilket inte såg dåligt ut.

Det är på dom "högre" varven den blir orklös, vet inte riktigt vilket varv eftersom det inte finns varvräknare.

! han provade också att ta bort minus från batteriet en stund o sätta tebax den, då gick den som den skulle ett par timmar, sen blev de knas igen!

Någon som har en aning om va som är fel?

Tack!

PS, Rubriken är INTE otydlig nu.
Senast redigerat av Sakiq (3 augusti 2010)

1 008 Inlägg
3 augusti 2010
När du skriver "Först så va den "pigg" som vanligt, efter ett tag så börjar de låta jävligt lustigt o bilen blir helt ork-lös, det låter typ som om den drar luft så in i helvete någonstanns."
så får jag känslan av att innehållet i katalysatorn har gått sönder och ligger och blockerar avgaserna , jag råkade ut för detta för några år sedan och fick just dessa symtom.
Prova att knacka lite på katten för att höra om det skramlar i den.

270 Inlägg
3 augusti 2010
Trådstartare
240bns skrev:
När du skriver "Först så va den "pigg" som vanligt, efter ett tag så börjar de låta jävligt lustigt o bilen blir helt ork-lös, det låter typ som om den drar luft så in i helvete någonstanns."
så får jag känslan av att innehållet i katalysatorn har gått sönder och ligger och blockerar avgaserna , jag råkade ut för detta för några år sedan och fick just dessa symtom.

åh fan, låter inte helt omöjligt eftersom han haft problem med avgasröret som ligger o skrammlar/avgasläck osv

Får kolla upp de!

Tack!

1 562 Inlägg
3 augusti 2010
svartryker bilen?

270 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
240bns skrev:

Det var precis de som var felet!

Det låg bara lite kvar i katten som skrammla omkring.

Tack!

Sök